זה אחד מהמסלולים המרהיבים שאפשר לעשות – סובב המכתש הגדול, כ-46 ק"מ ללא שבילים, כלומר היו שבילי גמלים נידחים פה ושם והשאר היו שבילים טכניים למדי כמו הכרבולת.
כאשר אתה רץ לבד במדבר ועוד רואה כמעט כל הריצה את הנוף המרהיב של המכתש, כל פעם מזווית אחרת, כל הבעיות נשכחות. לא שאני אומר שיש בעיות, אבל אם היו, הן היו נשכחות.
מאחר וזה מסלול מעגלי, ניתן להתחיל במספר נקודות אולם רצוי להתחיל מהחניון של מפעל אורון. גם זה מקום בטוח לחניה ולהשארת הרכב וגם יש עוד שתי נקודות שבהן ניתן להטמין מים.
תאור המסלול כאן הינו בכיוון השעון אולם ניתן גם לעשות את המסלול נגד כיוון השעון ופעם הבאה זה מה שאני מתכוון לעשות. (ואכן עשיתי – סובב המכתש הגדול נגד כיוון השעון)
מאחר והיה מוקדם וכנראה כולם של נמנמו, מתחילים דרך שער המפעל, מייד פונים ימינה ועולים בשביל לכיוון כרבולת חרירים. לאחר כשני ק"מ בשביל נוח, מתחילים לעלות לכרבולת. הריצה בכרבולת לא פשוטה, התוואי טכני והכי קשה זה שיפוע הצד. אבל הנוף המרהיב מכפר על הכל.
לאחר כ-10 ק"מ, שלוקחים לא מעט זמן, יורדים מהכרבולת ועולים שוב במעלה אברהם. ממשיכים בסינגל צפונה וממשיכים להקיף את המכתש.
בכל רגע נשקף נוף אחר וזווית אחרת.
לפעמים מאוד קשה לאתר את השביל המדוייק וצריך לשמור על ריכוז. לעיתים יש שבילים גמלים, לעיתים אין כלום – רק מרחבים של שדות אבנים.
רוב הזמן קיים שביל אשר מקל על ההתקדמות.
התנועה היא לעיתים על שפת המכתש עצמו ולעיתים קצת יותר רחוק ממנו כך שנוף המכתש מופיע ונעלם.
לאחר כ-21 ק"מ, נראה שהשביל נעלם – פשוט יש חריץ שממנו יורדים מעט לתוך המכתש ולאחר מכן מטפסים שוב.
אם יתמזל מזלכם, יבקו אתכם להקות של יעלים אשר יבחנו אתכם בסקרנות.
מעט לפני הק"מ ה-27 חוצים את כביש 225. בנקודה זו ניתן להטמין מים וצ'ופרים בדרך למפעל אורון.
נחצה את הכביש, שמידי כחצי שעה עובר בו רכב אחד, ועולים למצפור הר אבנון. לאחר קטע קצר כזה של ריצה בשביל נוח, חוזרים לתוואי יותר טכני וממשיכים עם תצפיות מהממות של המכתש, בשבילים אשר דורשים ריכוז רב. לפעמים מצליחים לזהות רמז לשלביל ולפעמים אין כלום ורק המסלול בשעון מתווה לנו את הכיוון.
לאחר כ-38 ק"מ נראה שוב את כביש 225. נותרה ירידה קצרה אולם תלולה וללא שביל ברור. יורדים בזהירות וזוהי נקודה שניה שמאפשרת הטמנת מים .
לאחר חציית הכביש נמשיך במסלול מסומן לכיוון הסנפיר הקטן. אומנם נותרו פחות מ-10 ק"מ, אולם התוואי קשוח, יש עליות וירידות לא פשוטות.
ממשיכים בשביל ישראל עד לפיצור לסינגל כחול לבן. נמשיך בסינגל עד שהוא מתחבר שוב עם שביל ישראל – נפנה לשביל ישראל בירידה טכנית לכייון כביש 206 וחזרה למפעל אורון.
אני עוד מעכל את החוויה (וכמובן גם את כל הסניקרס ושאר החטיפים שאכלתי) – הראשוניות, השקט והיופי של המסלול לא ישכחו לפחות עד שיהיה לי אלצהיימר.
אזהרה: אל תצאו למסלול הזה! הריצה במסלולים לא מסומנים שדורשים יכולת ניווט והכרת השטח. בחלק גדול מהזמן אין קליטה סלולרית, אין תחנות ואם יקרה לכם משהו אז מה שישאר מכם זה מה שמופיע באחד מהצילומים שצרפתי.
מסלול נוסף לחובבי האתגרים הוא סובב וחוצה המכתש הגדול שהוא יותר מאתגר.
במסלול זה מומלץ להצטייד במכשיר תקשורת לוויני
46 ק"מ עם 1,800 מטר טיפוס
למסלול לחצו כאן
תמונות מהמסלול:
תאור המסלולים וקובץ מסלול gpx הוא תיאורטי בלבד. חלק מהמסלולים כוללים קטעים מסכני חיים! היציאה למסלול היא באחריותכם בלבד! לפני יציאה למסלול יש לברר את תנאי מזג אוויר, שטחי אש, אישורי ואיסורי תנועה. רק חלק מהמסלולים נבדקו בפועל ויתכנו שינויים לאורך זמן.