מאת: אופיר ורדי 18/11/2022
לאחר שרצתי פעמיים את סובב המכתש הגדול עם כיוון השעון, הגיע הזמן לרוץ אותו בכיוון ההפוך – נגד כיוון השעון.עשיתי שיפורים ושינויים מינוריים במסלול (הוא די מושלם, אין הרבה מה לשנות) אולם כאשר רצים, את אותו המסלול בדיוק, בכיוון ההפוך – זה מסלול כמעט שונה לחלוטין. רואים נוף שונה, תוואי העליות והירידות חדש וכמו תמיד, כל מסלול בשטח, בכל ריצה משתנה. יחד עם זאת במדבר, לא הרבה משתנה.
נקודת ההתחלה והסיום נותרה אותו הדבר – מפעל אורון. מקום בטוח להשארת הרכב.מכאן מתחילים במגמת עליה ארוכה – לאחר ריצה קצרה בכביש 206 , חוצים את פסי הרכבת ופונים לכיוון מערב ומתחברים לשביל ישראל.
ממשיכים לרוץ על שביל ישראל לכיוון הסנפיר הגדול בסינגל נחמד (למעשה מגיעים לסנפיר הקטן) ואומרים שלום לשביל ישראל – נתחבר אליו בסוף הריצה מחדש.יורדים לכביש 225 בסמוך לחניון חולות צבעוניים ומתחילים בעליה ממושכת בתוואי מאתגר עם נוף מרהיב עד להר אבנון.
שימו לב לעלות מהמקום הנכון – אנחנו עלינו מנקודה קצת מזרחית והיה קצת מאתגר…זה אחד מהקטעים הפראיים במסלול. לא תמיד יש מסלול ושביל ברור.
זה הקטע הצפוני של המכתש ומידי פעם נשקף נוף מרהיב של כל המכתש. בעצם. כמעט בכל חלק מהמסלול נשקף נוף של כל המכתש…לאחר שנעבור את הר אבנון ונחצה שוב את כביש 225, נזכר שבנקודה זו, כרגיל, הטמנו מים, קולה ושאר מטעמים. מכאן ועד לסוף אין עוד נקודת מים אז כדאי לקחת כמה שיותר מים – ככל שתוכלו לשאת.
ממשיכים בריצה על שפת המכתש. לאורך המסלול עוברים על שדות עצומים של מאובנים שלא שמתי אליהם לב בריצות הקודמות. למעשה מלבד הנוף שרואים קדימה / צדדים / אחרונה, יש נוף מיוחד ומרתק גם למטה. כמות המאובנים מרשימה במיוחד. היום מתקדם, התאורה משתנה וזו ממש הצגת תכלית של הטבע. נכנסים לסינגלים ממש עם שפת המצוק. לפעמים רצים בשבילים ברורים ונוחים, לפעמים שבילי גמלים, לפעמים מתבלבלים וטועים בשביל ולפעמים יש ממש שביל לבן. בקיצור חגיגה. מתחיל להיות די חם ואני מבין שלא לקחתי מספיק מים. יחד עם זאת, המורשת של סבתא שלי מלווה אותי – היא אמרה שאם יש מזל לא צריך שכל. אנחנו בדיוק מגיעים למעלה אברהם, בקצה הדרומי של המכתש. אני רואה חבורה של ג'יפים – או למען הדיוק חבורה של גברים עם ג'יפים. סטיה קלה מהמסלול ואחד מהם מצ'פר אותנו עם מים. ממשיכים קצת ומהנקודה הדרום מזרחית של המכתש, שגם ממנה כמובן נשקף נוף מרהיב, מתחיל החלק המאתגר במסלול. מתחילים בעליה תלולה עד להר כרבולת ואז התוואי בחלקו טכני מאוד או בשיפוע האופייני של הכרבולת. אומנם אורכה של הכרבולת הוא 8 ק"מ בלבד אולם קחו בחשבון שזה יקח הרבה זמן. הכרבולת מסתיים בירידה תלולה עד לשביל לבן המגיע למפעלי אורון. עכשיו נשאלת השאלה באיזה כיוון עדיף לעשות את המסלול. עם או נגד כיוון השעון. הייתי ממליץ לעשות אותו עם כיוון השעון – נקודת ההטמנה של המים יותר הגיונית לקראת סוף המסלול מאשר לפני האמצע, לעשות את הכרבולת בסוף, כשאתה כבר יותר עייף וחם זה לא פשוט ובכלל נראה שעם כיוון השעון המסלול קצת יותר קל. הוא יפה בשני הכיוונים. נשארו כ-2 ק"מ לסיום המסלול ולחזרה לרכב. 47 ק"מ, 1,800 מטר טיפוס רמת קושי/טכניות – בינוני / קל (הכרבולת – קשה). Self Supported למסלול לחצו כאן