לעיתים קרובות אני מופתע ממסלולים מאחר ואני חושב – מה כבר יכול להפתיע אותי? אז להפתעתי גם המסלול הזה הפתיע אותי בנופים המרהיבים, במגוון התצורות, תוואי השטח והשבילים הנידחים ובכלל היופי בחלק הזה של המדבר.
הקדמה למסלול – תמונה מהרכב מהדרך
הבעיה העיקרית במסלול הזה היא הנגישות – על מנת לשמור עליו קצר ואפשרי, יש צורך ברכב 4X4 – רכב שטח שיוכל להכניס אתכם לעומק השטח. ניתן גם לתכנן מסלול עם גישה מכבישים רגילים אולם הוא יהיה ארוך.
גשם בלתי צפוי באזור הפתיע אותנו והנופים הדרמטיים גם ככה הפכו להיות עוד יותר דרמטיים, כפי שניתן לראות בתמונות הלא מועטות מהמסלול…
נסענו באדיבות דורון הסעות להתחלת המסלול סמוך לעין זיק. עין זיק זה לא מעיין קטן אלא מתחם גדול, ירוק ושופע צמחיה שקשה להאמין שהוא בעומק המדבר. לא תמצאו שם מים זורמים וגבים עמוקים – אולם ככל הנראה יש לא מעט מי תהום קרוב לפני הקרקע.
מעלה זיק
התחלת הריצה היא לכיוון מעלה זיק – שביל ג'יפים תלול בצורה בלתי אפשרית שרק נראה אותו מרחוק ונתהה אם יש איזה רכב שמסוגל לטפס או לרדת אותו.
שביל רטוב בסמוך למעלה זיק
ממשיכים לכיוון דרום מזרח לאורך המצוק האימתני.
המצוק
התוואי נוח למדי
המישור הגדול
מידי פעם השמש מציצה מבין העננים
ההר המואר
חוצים את נחל נחש צמא
רצים לאורך המצוק
כאשר הריצה על נאבים בתוואי קל של גבעות מתגלגלות.
נוף מאחת הגבעות
לאחר כ-7 ק"מ, מתחברים לשביל השחור של מעלה נחש צמא – לכיוון עין שרב.
מתקרבים לעין שרב
מידי פעם מופיעים שורות של בולבוסים ענקיים
בולבוסים ונוף
מתקרבים לקיר העמודים
קיר העמודיםקיר העמודים מקרוב
ממשיכים עד שנגיע לעין שרב – שלמרות הצמחיה במקום – יש בו מים רק לאחר גשמים.
עין שרב
מעין שרב נתבונן במצוק שמשמאלנו – העליה כרגיל נראית בלתי אפשרית אולם שביל עתיק עולה לכיוון דרום ודרום מערב ולמרות התלילות אינו מסוכן.
העליה על השלוחה מעל עין שרב
המעלה מגיע ועובר את קו המצוק ללא בעיה
סוף המעלה מעל עין שרב
ממשיכים לאורך תוואי ערוץ נחל עד שנתחבר באופן בלתי נמנע לקטע קצר על שביל ישראל. לאחר ריצה של כקילומטר וחצי על השביל הלבן הנוח, פונים מערבה לירידה תלולה ונוחה עד למאגורות נחש צמא.
מאגורת נחש צמא הימנית הקטנה
יש למעשה שתי מאגורות ונחש צמא אחד. המאגורה הימנית קטנה יותר והשמאלית גדולה, גבוהה ומרשימה בצורה בלתי רגילה.
כניסה למאגורת נחש צמא השמאלית – הגדולה
למרות התיאוריות המופרכות שהמאגורות נחפרו לאחסון נפט או אורניום, המטרה האמיתית הייתה נסיון לבניית צימרים יוקרתיים למאיון העליון.
מאגורת נחש צמא
ההגעה לצימרים הייתה אמורה להיות באמצעות מנחת המסוקים הנמצא בסמוך. לאחר החפירה ותחילת העבודות הסתבר שיש בחללים גזים רעילים ולכן התוכנית ננטשה.
צריך להמשיך את המסלול – מאגורת נחש צמא
בכל מקרה, השקתי את הנחש הצמא.
ממאגורות הנחש הצמא ממשיכים לרדת בסינגל יפה וזורם של מעלה נחש צמא. בסוף הירידה נפרד מהסינגל ונפנה לכיוון צפון כאשר חוצים שלוחה על מנת להגיע לשלוחה נוספת הקרובה יותר למצוק.
המעלה מתקרב למצוק
שוב העליה למצוק נראית בלתי אפשרית ושוב היא אפשרית.
מעלה חדש – של נחש צמא
מעלה עתיק אשר בחלקו אינו כל כך ברור, חלקו נראה כנאקב וחלקו (בעיקר העליון) ממש בנוי עולה בצורה בטוחה ושוב מגיע לבמת המדבר.
עולה במעלה
נחזור לשביל ישראל במגמה צפונה.
מתחם עין זיק
עוברים את עין שביב, ועוברים את כל עין זיק כאשר חלק מהמסלול ממש עובר בסבך כאילו שאתה בגליל וחזרה לרכב.
זה מסלול עמוס חוויות, נופים, סינגלים זורמים לצד טיפוסים תלולים.
24 ק"מ, 1,000 מטר טיפוס רמת קושי/טכניות – קל – בינוני un-supported . (הסבר למונחים)
למסלול לחצו כאןמישהו צריך לצלם את התמונות
פירוט חלק מהמסלול מבוסס על תיאוריו של שוקה רווק ו/או מנחם מרקוס – מקור חלק מהצילומים ממאגרי תמונות ובתוכנת AI. חלק מהמסלול לא בוצע בפועל.
הרשמו לקבלת עדכונים
בכל פעם שיפורסם מאמר חדש באתר תקבלו מייל. המנויים מקבלים תכנים יחודיים שאינם מתפרסמים במקורות אחרים. אנחנו לא שולחים פרסומים או ספאם
תאור המסלולים וקובץ מסלול gpx הוא תיאורטי בלבד. חלק מהמסלולים כוללים קטעים מסכני חיים! היציאה למסלול היא באחריותכם בלבד! לפני יציאה למסלול יש לברר את תנאי מזג אוויר, שטחי אש, אישורי ואיסורי תנועה. רק חלק מהמסלולים נבדקו בפועל ויתכנו שינויים לאורך זמן.