נחלים אקסטרים – עמיעז, עזגד, אשלים, בקיעים

מאת: אופיר ורדי 20/02/2023

הסיבוב הרגיל של עזגד אשלים נחמד אולם רציתי לעשות משהו יותר מאתגר ומעניין. בסופו של דבר נבנה מסלול מרתק במיוחד.

ההתחלה מחניון לילה נחל עמיעז – שאליו ניתן להגיע עם רכב פרטי ללא בעיה, מלבד מיד לאחר גשם ההופך את שביל הגישה לבוצי וחלק. שימו לב שהוויז נוטה לבחור דרך בלתי עבירה – הדרך הנוחה היא מכביש 90.

החוואר בנחל פרצים
החוואר בנחל פרצים
לאחר שהגענו בבטחה לחניון הלילה נחל עמיעז, רצים לכיוון צפון מזרח, למסלול נחל פרצים. המסלול עובר שם בחוואר עם קישוטי הסלע המיוחדים, הצורות המעניינות והתוואי הנוח לריצה.

נפל לו חוואר
נפל לו חוואר

כאמור, החלק הזה נוח מאוד לריצה

עמודי חוואר
עמודי חוואר
נגיע למערת הקמח

הכניסה למערת הקמח
הכניסה למערת הקמח

ויש כאלו שיעשו שם סיור קצר (כמובן לאחר שהבאתם פנס).

מערת הקמח
מערת הקמח
נמשיך במסלול עד שנפגוש את ההצטלבות עם נחל בקיעים.

מתחילים לרוץ בנחל בקיעים במסלול יריץ. חשבתי לעצמי, אולי הפעם אופתע מהנוחות והקלות במסלול. בדיעבד, זו נותרה מחשבה חסרת ביסוס. בגדה הדרומית, נראה את פסלו של מר בקיעים – השומר של נחל בקיעים

מר בקיעים - השומר של נחל בקיעים
מר בקיעים – השומר של נחל בקיעים
בתחילת נחל בקיעים, עדיין יש תצורת חוואר

חוואר שהתמוטט בנחל בקיעים
חוואר שהתמוטט בנחל בקיעים

אולם בהמשך הנחל התוואי ישתנה שוב ושוב באופן דרמטי

נחל בקיעים
נחל בקיעים
תוואי הנחל משתנה באופן דרמטי כאשר נכנסים למעוק בקיעים – מעוק שונה משאר הנחלים. ממשיכים בנחל עד שנגיע למפל הראשון

מפל ראשון נחל בקיעים
מפל ראשון נחל בקיעים
רוג'ומים מסמנים את מקום העליה לגדה הצפונית אולם – בהמשך העליה לא מצאתי עוד רוג'ומים וטיפסתי באופן חופשי.

מעוק נחל בקיעים
מעוק נחל בקיעים
פה ושם יש מכשולים שכולם עבירים.

נחל בקיעים
נחל בקיעים
נחל בקיעים
נחל בקיעים
בניגוד לאשת לוט, מומלץ להסתכל אחורה ולראות את הנוף והזריחה

זריחה בנחל בקיעים
זריחה בנחל בקיעים
לעיתים המעוק מצטמצם לרוחב של מטר – שניים בלבד

בקעים בבקיעים
בקעים בבקיעים
עוד מפלון עם כיתוב מצרי עתיק

מפלון בנחל בקיעים
מפלון בנחל בקיעים
 

לאחר כשני קילומטרים, המעוק מסתיים  ונכנסים לחלק רחב של הנחל עם מצוקים עצומים בשתי הגדות.

מולנו, נראה את המפל הגדול הבלתי עביר.

המפל הגדול של נחל בקיעים
המפל הגדול של נחל בקיעים
בגדה הצפונית, יש ערוץ, שדרכו ניתן לעלות ולעבור את המצוק הראשון ולאחר מכן את המצוק השני עד לרמת המדבר.

עליה בערוץ לרמת המדבר מנחל בקיעים
עליה בערוץ לרמת המדבר מנחל בקיעים
התוואי תלול ודרדרתי אולם לא מסוכן או קשה במיוחד.

נמשיך לכיוון דרום מערב לאורך המצוק. הנוף מהפנט.

מפל ונחל בקיעים מלמעלה
מפל ונחל בקיעים מלמעלה
לאחר שנראה מלמעלה את המפל, נמשיך לכיוון מערב ונעלה בעליה נוחה להר בדוד ממנו נשקף נוף פתוח לכל האזור.

נוף מהר בדוד
נוף מהר בדוד
נוף לכיוון השני מהר בדוד
נוף לכיוון השני מהר בדוד
הירידה מההר לכיוון דרום, נוחה גם היא.

ממשיכים דרומה ולפתע, למרבה ההפתעה נראה שביל שהופך לכביש סלול! רצים על הכביש בדיוק שני מטרים ואז נכנסים לנחל עמיעז.

לאחר ריצה קצרה בנחל, מגיעים למפל. הירידה עד למפל קצת מאתגרת אולם לא בעייתית. המסלול ממשיך בנחל – כלומר, צריך איכשהוא לעבור את המפל. אני נשכב על שפת המפל ומסתכל. משני הצדדים צוקים בלתי עבירים. המפל עצמו, לא גבוה במיוחד (אני מעריך שכ-5-7 מטרים) ואני מתחיל לתכנן נקודות אחיזה ומסלול ירידה. למזלי, מייד נזכרתי שאסור לקחת סיכונים בלתי סבירים, אז החלטתי לא לנסות לרדת את המפל עצמו ולהמשיך על הגדה הצוקית עד שאאתר נקודת ירידה בטוחה. אכן, די מהר ראיתי נאקב ממש נוח שיורד לנחל באיזה ערוץ.

ממשיכים במורד נחל עמיעז עד לחיבור עם נחל חמרמר.ממש לפני החיבור נראה את הלב של נחל חמרמר

הלב של נחל חמרמר
הלב של נחל חמרמר
נכנסים ועולים בנחל חמרמר.

עד עכשיו, כל אחד מהנחלים הפתיע והיה ממש שונה מרעהו ונחל חמרמר גם לא אכזב.

כוכים בנחל חמרמר
כוכים בנחל חמרמר
התוואי הופך להיות יותר סלעי ונכנסים למעוק חביב

גב בנחל חמרמר
גב בנחל חמרמר
גב במעוק נחל חמרמר
גב במעוק נחל חמרמר
יש מספר מפלונים שאין בעיה לעבור אותם

מפלון נחל חמרמר
מפלון נחל חמרמר
גב אחרון לפני יציאה מנחל חמרמר

גב וגבעה
גב וגבעה
לאחר מספר קילומטרים נצא מהנחל ונשנה כיוון לדרום מזרח ואז למזרח, בתוואי לא ממש ברור (יש לרוץ לפי המסלול בשעון)

הר מעניין בדרך
הר מעניין בדרך
עד שמגיעים לרמת המדבר – ומגיעים לצוק מעל המפלים של נחל עזגד ונחל אשלים. זה היה יום חם מהרגיל ונחל אשלים, עם הגבים הרבים ממש קרא לי. עוברים את המפל של נחל אשלים, עושים עיקוף בירידה תלולה לנחל ומתחילים את המסלול בנחל אשלים.

גב ראשון נחל אשלים
גב ראשון נחל אשלים
לאט לאט, מתחילים הגבים, שהיו במצב טוב יחסית אולם לא עמוקים במיוחד.

גבים בנחל אשלים
גבים בנחל אשלים

את רובם עברתי בתוך המים חלק ניתן לאגף

גב אחד, היה ירוק מיוחד, כאשר הירוקת ממש נדבקה אליך… למזלי היו עוד גבים בהמשך, ששטפו את המה שלא זה

הגב הירוק
הגב הירוק
הבריכה הגדולה

התרעננות בגב הגדול של נחל אשלים
התרעננות בגב הגדול של נחל אשלים
בסוף המסלול, חוזרים לרכב וזהו סופו של הסיבוב הראשון. למעשה זה מסלול מאתגר, קשה ומספק ואין חובה להמשיך לסיבוב השני שהוא סיבוב בונוס.

יחד עם זאת, ברכב חיכתה לי קולה קרה. לאחר התרעננות, הייתי בשל לצאת שוב לסיבוב השני שלא נפל מהראשון.

תחילת נחל עמיעז
תחילת נחל עמיעז
נכנסים לנחל עמיעז. בתחילה, שוב אשליה, מסלול יריץ ונוח שלאט לאט הופך להיות קניוני במיוחד, עם מפלים (עוברים תמיד בגדה הדרומית)

נחל עמיעז
נחל עמיעז
סלעים ענקיים, בולדרים, גבים

מצוק ענק משני הצדדים, ונראה זהו דרך ללא מוצא – כי בהמשך יש מפל של 60 מטר שאותו לא ניתן לעבור.

מעוק נחל עמיעז
מעוק נחל עמיעז
התוואי דורש מספר רב של טיפוסים שחלקם לא קלים על מנת לעבור בולדרים עצומים, מפלונים, מגלשות וכדומה.

הפקק של נחל עמיעז
הפקק של נחל עמיעז
כנראה שיש שתי נקודות יציאה אפשריות מהנחל לכיוון דרום. אני אומר כנראה שתיים – כי בדקתי רק את הראשונה – ערוץ ברור שדרכו ניתן לטפס ולהגיע למעלה עזגד. בהמשך הנחל יתכן ויש אפשרות נוספת ליציאה, אולם כבר הייתי בסוף הריצה וזה לא הזמן לניסויים.

ערוץ שמאפשר יציאה מנחל עמיעז
ערוץ שמאפשר יציאה מנחל עמיעז
ממשיכים במעלה עזגד עם גיחה קטנה צפונה, לבדוק ריכוז מאובנים.

מאובנים במעלה עזגד
מאובנים במעלה עזגד
ממשיכים עד להתחלת מסלול נחל עזגד (או לסופו, למי שעולה). ריצה קודמת עליתי את הנחל והפעם ארד אותו. רוב הזמן, התוואי נוח לריצה וקצת מאכזב שכחצי ממנו מחוץ לנחל על מנת לאגף מפלים או חלקים לא נוחים למעבר.

לבסוף, המסלול מסתיים וחוזרים שוב לרכב.

43 ק"מ, 1,560 מטר טיפוס רמת קושי/טכניות –קשה מאוד. Self-supported

מאחר והמסלול מסוכן, מי שמעוניין בו שיפנה אלי

הרשמו לקבלת עדכונים
Loading

בכל פעם שיפורסם מאמר חדש באתר תקבלו מייל. המנויים מקבלים תכנים יחודיים שאינם מתפרסמים במקורות אחרים. אנחנו לא שולחים פרסומים או ספאם

תאור המסלולים וקובץ מסלול gpx הוא תיאורטי בלבד. חלק מהמסלולים כוללים קטעים מסכני חיים! היציאה למסלול היא באחריותכם בלבד! לפני יציאה למסלול יש לברר את תנאי מזג אוויר, שטחי אש, אישורי ואיסורי תנועה. רק חלק מהמסלולים נבדקו בפועל ויתכנו שינויים לאורך זמן.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן