סובב וחוצה המכתש הגדול

אופיר ורדי, 22/11/2024

את סובב המכתש הגדול כבר עשינו לא מעט פעמים – סובב המכתש הגדול במסלול הרגיל, סובב המכתש הגדול הפוך וזה בהחלט מסלול אייקוני ומרהיב שתמיד נחמד לחזור אליו. לא משנה באיזה כיוון וצורה עושים אותו – זה מסלול מאתגר וטכני, אבל הפעם התעלנו על עצמנו.

לאחר שהתעוררה השאלה, מה יותר מעניין – לרוץ על שפת מכתש או בתוכו, הוחלט לשלב את השנים. לכן נוצר המסלול המשודפץ (משודרג ומשופץ) שהוא למעשה סובצה המכתש הגדול (גם סובב וגם חוצה).

על הכרבולת - המכתש הגדול
על הכרבולת – המכתש הגדול
המסלול הוא עם כיוון השעון – לדעתי הכיוון הזה טוב, יפה ומתאים יותר (לרוץ את הכרבולת בסוף המסלול כשאתה עייף פחות מתאים). חלק גדול מהמסלול חופף למסלול הרגיל של סובב המכתש הגדול ולכן אתמקד בעיקר במקטעים השונים.

המכתש הגדול - על הכרבולת
המכתש הגדול – על הכרבולת

המסלול הזה לא מסוכן ולא דורש יכולת וירטואזית בטיפוס צוקים אולם כמעט כולו טכני, אינו מאפשר תנועה מהירה וצריך להתרכז כמעט בכל צעד לכן הוא לא מתאים למתחילים.

הייתי רץ, אבל הרצפה עקומה
הייתי רץ, אבל הרצפה עקומה
ההתחלה כרגיל במפעל אורון. הפעם הוחלט לא לחדור ולעבור דרך המפעל על מנת להפחית חוסר ודאות (לפי מה שאני מבין הם לא אוהבים את זה). לכן, נעקוף את המפעל ונתחבר לשביל ישראל הממשיך בכרבולת.

הכרבולת לא סתם עקומה - היא עקומה בשכבות
הכרבולת לא סתם עקומה – היא עקומה בשכבות

הכרבולת לא השתנתה הרבה משנה שעברה ועד לסופה המסלול זהה למסלול המקורי.

גלים של כרבולת במכתש ירוחם
גלים של כרבולת במכתש ירוחם
בסביבות הק"מ ה-13 מנצלים ערוץ נוח ונכנסים למכתש בשביל "חדש". הייתה אפשרות נוספת לרדת למכתש במעלה אברהם, אולם חברי הקבוצה לא אוהבים שבילי ג'יפים קלילים, אז יורדים למכתש בנאקב נוח לאורך הערוץ.

ערוץ הירידה למכתש
ערוץ הירידה למכתש

למעשה, בתוך המכתש הגדול, לא ממש צריך שבילים – התוואי נוח לתנועה – אם לא בוחרים בנתיב הנכון תצטרכו כל הזמן לטפס ולרדת ערוצים קטנים אולם יש מלא נאקבים – רק צריך לבחור את הנאקב הנכון לכיוון המתאים.

הצבעים כל הזמן מתחלפים באופן קיצוני.

צבע כלשהו - אבל לא נותנים לעיוור צבעים לתאר צבעים
צבע כלשהו – אבל לא נותנים לעיוור צבעים לתאר צבעים

אפילו בצילום לוויין רואים את הגוונים השונים שכל הזמן מתחלפים

צבעים וכתמים במכתש הגדול - צילום אוויר
צבעים וכתמים במכתש הגדול – צילום אוויר
ממשיכים בתנועה בתוך המכתש עצמו

המכתש הגדול
המכתש הגדול
התנועה עכשיו לכיוון צפון בתוך המכתש. המטרה היא ערוץ ללא שם, שמתחבר לערוץ אחר ללא שם שמתחבר לנחל חתירה.

מתקרבים לחלק המערבי של המכתש הגדול
מתקרבים לחלק המערבי של המכתש הגדול
הערוץ הזה יורד מהגדה המערבית של המכתש. כיוון הערוץ הוא צפון מזרח וניתן לעלות בצורה די קלה על הגדה המזרחית שלו.

הגדה המזרחית של ערוץ ללא שם
הגדה המזרחית של ערוץ ללא שם
מצד אחד נשקף הערוץ היפה עם מספר מפלים מרשימים ומצד שני נוף למכתש ותוואי מעניין.

אחד המפלים בערוץ ללא שם
אחד המפלים בערוץ ללא שם
בסוף העליה מתחברים שוב למסלול הרגיל של סובב המכתש הגדול.

מפל אבנים בסופו של הערוץ ממש לפני החזרה לשפת המכתש
מפל אבנים בסופו של הערוץ ממש לפני החזרה לשפת המכתש
ממשיכים על שפת המכתש – במשך כל המסלול אתה רואה את מה שכבר עשית ואת מה שנותר לך לעשות.

עקבות צבוע שממהר לאן שהוא
עקבות צבוע שממהר לאן שהוא
כל הזמן אני מבחין בעקבות צבוע שממהר. לאן הוא ממהר? את זה עוד אגלה בהמשך.

עוברים את בית הקברות לגמלים.

בית קברות לגמלים המכתש הגדול
בית קברות לגמלים המכתש הגדול
מידי שנה אני עובר בנקודה זו וכל פעם יש שרידים טריים של גמלים. האם הם באים לכאן בסוף ימיהם לבד למות? האם מביאים אותם לאחר מותם? מה הסיפור כאן?

גמל ז"ל
גמל ז"ל
בהמשך הדרך מגיעים לנקודה מעניינת שניכר שאירע כאן משהו. האם זו תחנת התרעננות של הצבוע? האם הוא עצר כאן לנוח?

נקודת התפלשות, צבוע, עקבות
נקודת התפלשות, צבוע, עקבות
ממשיכים במסלול הרגיל על הגדה המערבית של המכתש

מימין משטח אוקסיגירות - המכתש הגדול
מימין משטח אוקסיגירות – המכתש הגדול
רק צריך להביט ורואים – את כל המשך המסלול

מבט להמשך המסלול
מבט להמשך המסלול
ממשיכים בשביל ברור וחביב עד לנקודת חציית כביש 225 בסמוך להר אבנון בק"מ ה-27. כרגיל. הטמנו שם מים ומזון רב להמשך הדרך.

אני מגיע לנקודת ההטמנה ומגלה שהיא נבזזה! הצבוע שדד לי את המזון (לזכותו אפשר להגיד שהוא לא נגע במים ובקולה). השקית הייתה קרועה ומספר פריטים היו חסרים. מעניין לראות מה הטעם שלו במזון – הוא לקח את הלחמניה עם השוקולד ושקית עבאדי אבל לא נגע בסוכריות הג'לי וחטיפים נוספים.

לאחר שהתגברתי על האובדן, המשכנו במסלול הרגיל העובר את הר אבנון. שם ראיתי על שפת המצוק ליד מצפור הר אבנון מספר אנשים ושאלתי אותם אם הם מתכוונים לקפוץ מהצוק. להפתעתי הם השיבו שכן. מסתבר ששקי השינה שלהם הם למעשה מצנחי רחיפה. האם הייתם מקצרים את המסלול ופשוט קופצים לצד השני של המכתש? לאחר התיעצות קצרה בקבוצה, מסתבר שלאף אחד אין אומץ לרחף אז המשכנו בריצה.

השביל המתון של מעלה אג'נדה
השביל המתון של מעלה אג'נדה
ממשיכים עוד כ-2 ק"מ ואז נגיע לפיצול של מעלה אג'נדה. מעלה אג'נדה הוא מעלה מתוחכם למדי שיורד למכתש ועובר בין שלוחות, ערוצים ומנצל את תוואי השטח. כאשר מסתכלים מלמעלה- מסוף המעלה או מלמטה – תחילת המעלה, התוואי נראה בעליל בלתי אפשרי. אולם הוא אפשרי וכמו בכל מעלה רשמי – נוח למדי ובשיפוע מתון ומבוקר.

החלק התחתון של מעלה אג'נדה
החלק התחתון של מעלה אג'נדה
סופו של המעלה הוא במפעל מחצבים – לאור פני השטח המשתנים עקב העבודות במפעל, יש למצוא את הדרך לכיוון מזרח – ממש לצוק עצמו. בריצה קודמת באזור התנועה הייתה במסלול אחר שעכשיו ממש בלתי אפשרי עקב ערימות מחצבים וחסימת נאקבים – אבל אין בעיה למצוא דרך.

כאשר מגיעים למרגלות המצוק שוב זה נראה בלתי אפשרי אולם מעלה חתירה נמצא כאן. המעלה מתחיל בגדה המערבית של נחל חתירה, ועובר לצד השני של השלוחה משם נשקף נוף מרהיב של המצוק

מבט למצוק ממעלה חתירה
מבט למצוק ממעלה חתירה
המעלה המנצל סדק בקיר של המצוק לחזור לשפת המצוק.

בשלב כלשהו במעלה חתירה אני מבחין בשביל ברור ולא מוכר העולה לשפת מכתש – השביל לא מופיע בשום מקור ואאלץ לבדוק אותו מתישהו.

שביל שעולה למכתש ודורש בירור עתידי
שביל שעולה על שלוחה לשפת המכתש ודורש בירור עתידי
ההמשך בתוואי הרגיל של הסובב אולם לזמן קצר. בוחרים בנתיב יותר מזרחי על מנת להגיע לכרבולת הקטנה הנמצאת בחלק הצפוני – מזרחי של המכתש. זה חלק טכני מאוד וקשה לתנועה.

בסופה של הכרבולת (חלק מהמצוק בה פשוט ניצב במאונך!!) מגיעים לערוץ תלול ומרשים.

ערוץ היורד למכתש
ערוץ היורד למכתש
קירות הערוץ זקופים אולם הערוץ עצמו נוח למדי ומאפשר תנועה רצופה בלי מפלון אחד אפילו, בחזרה לכביש 225 בסמוך לחניון חולות צבעוניים.

כאן, בסביבות ק"מ 42 הייתה התחנה השניה והאחרונה במסלול. חששנו שהצבוע בזז גם אותה. לאורך כל המסלול ראינו את עקבות הצבוע שכנראה גם עשה את המסלול הזה.

אנחנו מגיעים לתחנה וההלם ניכר על פנינו. כזו תחנה עוד לא הייתה!!! סרטון טוב מ-10 מילים

לאחר ההעמסה של ויטאמין C, ממשיכים לכיוון דרום מערב בתוך המכתש במקביל למצוק. באופן מפתיע, החלק הזה הוא החלק הכי זורם במסלול – התנועה על נאקב נוח בתוואי מפנק (כלומר בלי סלעים משוננים, אבנים לא מאוזנות או שיפוע צד).

המטרה למצוא מעלה שלכאורה אמור להיות שם. אכן, כאשר רואים ערוץ דרמטי היורד מהמכתש זה הסימן לתחילת המעלה.

באופן עקרוני, לא מומלץ לתכנן מקטעים לא ברורים בסוף ריצה ארוכה כאשר אין מסלול גיבוי ברור אולם הייתה לנו אמונה בחוכמת המסלול. המעלה עולה למכתש על הגדה הדרומית של הערוץ. זה מעלה אמיתי – בנוי עם שיפוע מתון וקבוע, קצר למדי והופה – חוזרים לשפת המכתש ומתחברים לשביל ישראל.

ממשיכים בשביל ישראל אשר בחלק זה של המסלול די טכני, יורדים לכביש וחוזרים למפעל אורון ולרכב.

47 ק"מ, 1,950 מטר טיפוס רמת קושי/טכניות – בינוני  (אין חלקים מסוכנים או שדורשים טיפוס אולם כל המסלול בתוואי טכני). self-supported . (הסבר למונחים)

למסלול לחצו כאן

פירוט חלק מהמסלול מבוסס על תיאוריו של שוקה רווק ו/או מנחם מרקוס – מקור חלק מהצילומים ממאגרי תמונות ובתוכנת AI. חלק מהמסלול לא בוצע בפועל.

מסלול קליל, בלי אתגריםהמכתש הגדול
מסלול קליל, בלי אתגרים
המכתש הגדול
הרשמו לקבלת עדכונים
Loading

בכל פעם שיפורסם מאמר חדש באתר תקבלו מייל. המנויים מקבלים תכנים יחודיים שאינם מתפרסמים במקורות אחרים. אנחנו לא שולחים פרסומים או ספאם

תאור המסלולים וקובץ מסלול gpx הוא תיאורטי בלבד. חלק מהמסלולים כוללים קטעים מסכני חיים! היציאה למסלול היא באחריותכם בלבד! לפני יציאה למסלול יש לברר את תנאי מזג אוויר, שטחי אש, אישורי ואיסורי תנועה. רק חלק מהמסלולים נבדקו בפועל ויתכנו שינויים לאורך זמן.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן