EMUT – אולטרה מרתון בהרי אילת

מאת: אופיר ורדי 26/01/2023

הרי אילת הם מגרש משחקים עצום לחובבי ריצות השטח. אפשר לבנות ממש כל דבר שאתה מדמיין, עם הנופים הפראיים בארץ. יתרון נוסף הוא שאזור אילת לא נמצא בשטחי אש – אז אפשר לרוץ ולטייל שם כל השבוע. זה גם חסרון, כי לפעמים אפשר ממש להתקע אחרי קבוצות של בתי ספר שנעים בקצב שמוכיח שכן אפשר לעצור את הזמן.

בכל אופן, EMUT – Eilat Mountains Ultra Trail בגרסתו השניה והמשופרת יצא לדרך. מסלול זה יכול להוות סימולציה מצויינת למירוצים בחו"ל, להוות אתגר בפני עצמו ומהווה את אחד ממסלולי החובה לרצי שטח הודות לנופים המדהימים, מגוון השבילים ותוואי השטח ועצם זה שהוא כולו במסלולים מסומנים ואינו טכני יותר מידי.

בגרסה זו היו מספר מקצים כמקובל בשוק – מקצה 10 ק"מ, מקצה 21 ק"מ, מקצה מרתון – 42 ק"מ ומקצה המלא 68 ק"מ. אני ואייל השתתפנו במקצה המלא.

יתרון נוסף במסלול הוא שאין צורך בתמיכה / הטמנות / תחנות – יש נקודות מים מספיקות כך שאפשר לעשות את המסלול בצורה עצמאית וזאת הודות לשתי נקודות מים של רט"ג בחניוני לילה, תחנה ברכב ועוד קיוסק באילת.

ההתחלה מחניון לילה נחל שלמה עליון. לאחר שישנו בחניון הלילה, הכנו קפה של בוקר מתחילים בטיפוס קצר של הרכס המקיף את החניון וממשיכים כמה מאות מטרים בכביש מערבה. זה הזמן להזכר בדברים חשובים כפי שמודגש בתמרור

להזכירך!
להזכירך!

מגיעים לפיצול אליו נחזור גם המשך – מעבר צפרא ונחל גשרון עליון. ממשיכים לכיוון נחל גשרון עליון ומתחברים לשביל ישראל.

עמודי שלמה שקרסו
עמודי שלמה שקרסו
נעלה צפונה בשביל ישראל, עוברים עמודי שלמה שקרסו

מפל נחל גשרון
מפל נחל גשרון

נעבור את מפל נחל גשרון

נחל גשרון
נחל גשרון
ממשיכים במעלה נחל גשרון המרשים ונעלה בסולמות הגשרון

סולמות בנחל גשרון
סולמות בנחל גשרון

בדרך פגשנו יעלים ולמדנו משהו מזעזע לגביהם. זוהי תובנה לא פשוטה והחלטתי לחסוך אותה מכם. אבל באמת משהו לא פשוט

יעלים בנחל גשרון
יעלים בנחל גשרון
נעבור במצפה נחל גשרון, לאחר כ-4 ק"מ מתחילת המסלול נפרד משביל ישראל על מנת להמשיך בנחל גשרון.

נעבור סלעים בתצורות צבעים וכיוונים שונים. כרגיל, כל אחד יכול להפעיל את דמיונו ולראות חיות או פרצופים שונים.

נחל גשרון - ראש של ממותה
נחל גשרון – ראש של ממותה
אל תאמינו לסיפורים של ראש פיל וכדומה – זה סלע.

אפשר לדמיין שרואים ראש של פוליטיקאי
אפשר לדמיין שרואים ראש של פוליטיקאי
ממשיכים במסלול ורואים את הפתח של מערת הר יואש. לא לפחד ולהכנס – מעבר נחמד ויוצאים מהצד השני להמשך המסלול

מערת יואש
מערת יואש
כרגיל, גל אבנים מקבל את השם ההירואי של מלכודת נמרים

מלכודת נמרים
מלכודת נמרים
ונגיע לחניון לילה הר יהורם – נקודת מים ראשונה. כאן ניתן למלא פלאסק נוסף שיוטמן בק"מ ה-12 אליו חוזרים בהמשך. מי שחכם, יטמין שני פלאסקים – אומנם נראה שאין מרחק רב לנקודת המים הבאה מנקודת ההטמנה אולם המקטע הזה מאוד איטי, טכני וחם.

נמשיך צפונה, נעבור מאובנים

מאובנים
מאובנים
ממשיכים ועוברים את מפלצת הספגטי המעופפת החצובה בסלע

מפלצת הספגטי המעופפת בסמוך למפל נטפים
מפלצת הספגטי המעופפת בסמוך למפל נטפים
 

נגיע למפל עין נטפים ונרד בסימון בסולמות לתחתית המפל. יש לציין שהמסלול כולו מונגש ברמה גבוהה עם לא מעט סולמות דרגיות, מעקות וכדומה, שינוי עצום מריצות הפריסטייל שאני רגיל אליהן

ירידה לעין נטפים
ירידה לעין נטפים
אני יורד הפוך לעין נטפים
אני יורד הפוך לעין נטפים
יורדים למעיין ומתרשמים בדרך מהמפל עצמו

מפל נטפים
מפל נטפים
עין נטפים נמצא בדיוק מתחת למפל.

מפל נטפים ובאמצע עין נטפים
מפל נטפים ובאמצע עין נטפים
עין נטפים
עין נטפים
ממשיכים ונכנסים לנחל נטפים – מסלול מאתגר עם סולמות, מפלים, בולדרים

נמשיך בשביל ישראל לכיוון נחל רודד עד לגיא אבוד בק"מ ה-14

הכניסה לגיא אבוד
הכניסה לגיא אבוד
קניון מרהיב וקצר עם מגוון תצורות סלע וצבעים

גיא אבוד המרהיב
גיא אבוד המרהיב
שמנו לב לסתירה משמעותית בשלט הכוונה של רט"ג – בעברית רשום גיא אבוד אולם באנגלית מופיע הכיתוב Hidden valley

גיא אבוד או hidden valley?
גיא אבוד או hidden valley?
חוזרים לשביל ישראל, לכיוון הר שחורת. הפעם, התגברתי על הפיתוי וטיפוס על ההר לא נכלל במסלול. זמנו עוד יגיע.

סתם נוף מהדרך
סתם נוף מהדרך
נעבור את נקודת הפיצול אליה נחזור בהמשך ונראה מצוק של חווארי פצלי אורה עם עורקי גבס

מצוק של חווארי פצלי אורה עם עורקי גבס
מצוק של חווארי פצלי אורה עם עורקי גבס
נמשיך ונאגף מצפון את קניון שחורת עד לחניון לילה שחורת – נקודת מים שניה. לאחר התרעננות, נכנסים לנחל ולקניון שחורת

בקניון שחורת
בקניון שחורת
יש לציין שלכל אורך המסלול נשקף נוף מדהים אבל אי אפשר לעצור כל הזמן – זה מסלול ארוך והיום קצר

ממשיכים לכיוון מערב

בדרך היתכן ששוב ראיתי אימוניט?

אימוניט?
אימוניט?
ומגיעים לת'מילת שחורת

ת'מילת שחורת
ת'מילת שחורת
אין הרבה מים אבל עדיין יש

מים בת'מילת שחורת
מים בת'מילת שחורת
אתם בטח שואלים את עצמכם מהי ת'מילת שחורת? ובכן, ת'מילה או תמילה היא מקום בחול שמתחתיו יש מי תהום גבוהים, כלומר – ניתן לחפור ולהגיע אליהם. זוהי נקודת מים חשובה במדבר צחיח לחיות הבר ובטח שימשה גם את הנוודים הקדומים.

לא רחוק משם יש ערוץ שניתן להכנס אליו ולבקר בסדקים של הר שחורת. ממשיכים במסלול עד לרוג'ום המסמן את תחילת הטיפוס.

רוג'ום ראשון המסמן את העליה לסדקים של שחורת
רוג'ום ראשון המסמן את העליה לסדקים של שחורת
רוג'ומים רבים נוספים נמצאים בהמשך הטיפוס הקצר לשדה הסדקים – מספר רב של סדקים – ניתן לדלג בניהם כל עוד לא נופלים.

סדקי שחורת
סדקי שחורת

ממשיכים מערבה בשביל יפה ולא מסומן בנחל שחורת כאשר פה ושם יש רוג'ום. באחת הנקודות הפחות ברורות, המשכנו את המסורת העתיקה והקמנו את רוג'ום מספר 2

רוג'ום מספר 2 שהוספנו
רוג'ום מספר 2 שהוספנו
בסופו של השביל העולה מגיעים לשביל ג'יפים החוזר דרומה להר יהואחז.

כמעט לאורך כל המסלול נוכל לראות את הר שחורת מזוויות שונות

הר שחורת
הר שחורת
ממשיכים לחרבת רודד – העיר האבודה. אתר די גדול מהתקופה הביזנטית שעוברים בתוכו – ומייד עולה השאלה – מאיפה היו להם מים?

חורבת רודד
חורבת רודד
ונכנס שוב לנחל היפה והקצר –  לנקודת ההטמנה של המים

נכנס שוב לנחל נטפים ונרד לכיוון הר ידידיה

נחל מפלים
נחל מפלים
נכנסים לנחל בת שבע הריהו נחל המפלים

מפל בנחל בת שבע - נחל מפלים
מפל בנחל בת שבע – נחל מפלים
כצפוי בנחל לא מעט מפלים, סולמות וקבוצה גדולה ונחמדה של פנסיונרים בגיל ממוצע 82.5 שנאבקה לרדת בשביל הטכני עם הסולמות. פירגנו ככל הניתן ושאר הזמן עיקפנו ועקפנו אותם על מנת להתקדם.

וממשיכים בעליה תלולה להר שלמה – אחת הנקודות שאף פעם אי אפשר לפספס.

תצפית מהר שלמה
תצפית מהר שלמה
מהר שלמה נרד לאוכף השבר, להר יהורם ושוב נגיע לחניון לילה הר יהורם למילוי מים. אומנם מכאן עד לרכב יש רק 3 ק"מ אולם זו הייתה בהחלט הצלה.

אוכף השבר
אוכף השבר
ומשם קצרה הדרך בחזרה לחניון הלילה נחל שלמה – שם נמצא הרכב לתחנה מרעננת, מפנקת (וזו מהווה גם נקודת סיום מקצה ה-42 ק"מ).

עולים שוב לרכס ויורדים בכביש לפיצול והפעם נפנה למעבר צפרא – עוברים במעבר בתעלת בטון ארוכה כאשר בהתחלה אפילו לא רואים את האור שבקצה המנהרה.

המעבר למעבר צפרא
המעבר למעבר צפרא
מגיעים למעבר צפרא. כידוע, המעבר נקרא על שם צפרא לוי, אשה שמנה שנתקעה במעבר במשך שעות ארוכות ונאלצו להביא כלים כבדים על מנת לחלץ אותה. איך לעזעזל עוברים את זה?

מעבר צפרא
מעבר צפרא
המעבר ממש צר ולכן שלחתי את אייל שיעבור קודם. הוא נאבק, התפתל, זחל ולבסוף נעלם במעמקי הסדק. אני נכנס ולא עובר. טוב זה משחק של זוויות וגבהים.

מעבר צפרא
מעבר צפרא
הגעתי כמעט לסוף אבל הוא הכי צר. לפתע התעוררתי בצד השני. בקיצור זה עביר.

כקינוח שוב צריך לעבור בתעלת בטון, הפעם יותר קצרה וממשיכים לכיוון דרום בשביל ישראל בנחל גשרון תחתון

נחל גשרון תחתון
נחל גשרון תחתון
עולים את מעלה צוקי גשרון – קצת קשוח

צוקי גשרון
צוקי גשרון
ואז בונוס – סטיה קלה ועליה לגבעה עם נוף מדהים

ממשיכים דרומה לנחל צפחות ולהר צפחות

יורדים לנקודת סיום / התחלה של שביל ישראל על חוף הים של אילת. המטרה – קיוסק גדול עם מגוון גלידות במחיר מופקע אולם ללא מע"מ.

תחנה אחרונה ב-EMUT
תחנה אחרונה ב-EMUT
נותרו לסיום כ-10 ק"מ אולם כולם בעליה. מתחילים את הדרך החזרה לרכב לחניון הלילה נחל שלמה. במקום לעבור דרך העיר נעשה קיצור דרך – עולים בעליה תלולה ומתחברים שוב לשביל העולה צפונה.

נכנסים לנחל צפחות, עוברים מפל של 15 מטר, מגיעים לתצפית סלע הגמלים בנחל שלמה

נמשיך צפונה לנחל רחבעם ונחל יהושפט.

מלבד ה-3 ק"מ הראשונים מהקיוסק עם המחירים המופקעים, שאר הדרך עד הסיום בשבילי ג'יפים נוחים, בשיפוע מתון המאפשר ריצה ותנועה קלה.

לסיכומו של דבר, מדובר על מאמץ לא מבוטל במקצה המלא. אומנם לא חיכה לנו שער סיום אולם האושר האמיתי הוא בלב, בעצם היציאה וההשלמה של המסלול המטורף הזה, החוויה מהמסע, הנופים, ההתגברות על הקשיים (כן, היו קשיים, לעבור במעבר צפרא זה לא פשוט למישהו במימדים גדולים מהממוצע) אולם ההרגשה היא שאתה בעולם אחר או לפחות בחו"ל וזאת בלי לעבור שום גבול. מסלול מומלץ.

68 ק"מ, 3,300 מטר טיפוס רמת קושי/טכניות –בינוני. Self-supported

למסלול לחצו כאן

 

הרשמו לקבלת עדכונים
Loading

בכל פעם שיפורסם מאמר חדש באתר תקבלו מייל. המנויים מקבלים תכנים יחודיים שאינם מתפרסמים במקורות אחרים. אנחנו לא שולחים פרסומים או ספאם

תאור המסלולים וקובץ מסלול gpx הוא תיאורטי בלבד. חלק מהמסלולים כוללים קטעים מסכני חיים! היציאה למסלול היא באחריותכם בלבד! לפני יציאה למסלול יש לברר את תנאי מזג אוויר, שטחי אש, אישורי ואיסורי תנועה. רק חלק מהמסלולים נבדקו בפועל ויתכנו שינויים לאורך זמן.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן