נחל זוהר, צוק תמרור, נחל חמר, נחל לוט ובונוסים

מאת: אופיר ורדי 22/02/2022

רוב שטח ישראל הוא המדבר ואכן, לא קל לרוץ ולכסות את כל השטח הזה. הפעם, הגיע הזמן לטעום מנחל חבר והאזור הקרוב.

בנוסף, החלטתי להתעמק יותר בתכנון יותר מורכב של מסלולים כאשר את תהליך תכנון מסלול באמצעות ניתוח צילומי אוויר ומפות פירטתי במאמר נפרד

מסלול זה מיועד לרצים מיומנים בלבד בעלי ניסיון בניווט בשטח ובריצה בתוואי טכני.

יש להדגיש, שיש לשמור ככל הניתן על בטיחות בריצה, במיוחד כשרצים לבד באזור ללא קליטה.

תודה מיוחדת לדודי אלון שסייע לי רבות בתכנון והידע שלו בהבנת השטח לא יסולא בפז.

התחלתי את המסלול במצפור מיצד זוהר הנמצא על כביש 31. למעשה העדפתי להתחיל בנקודת החציה השניה של המסלול עם כביש 31 אולם נקודה זו נראתה לי פחות בטוחה להשארת הרכב מחשש לפריצות של העולים החדשים מהולנד.

מנקודת ההתחלה זו היה עלי להגיע למיצד זוהר – תכננתי ירידה ישירה בוואדי התלול – למזלי היה נתיבסלעי שאפשר תנועה – לנוע בשיפוע תלול על דרדרת מסוכן ולא נעים.

הגעתי למיצד זוהר ולגבי זוהר

משם ממשיכים בעליה ארוכה בשביל מסומן ופחות מעניין דרך נחל זוהר ונחל יזרח, עוברים את חניון לילה צוק תמרור, לתצפית על מפל בוקק עליון.

נחל יזרח

מפל בוקק

מכאן נפרדים השביל התפצל ואני המשכתי בתנועה על נאקבים שחלקם היו קצת מאתגרים כאשר עולם על סכינים עם נוף מדהים.

 

הגשם שירד לאחרונה די סחף ומחק את השבילים. מאחר והאדמה הייתה מעט רטובה, האחיזה הייתה טובה ויכולתי לנוע בזהירות בעליה על הסכינים ובתנועה עליהם

היו כמה טיפוסים תלולים עם הידים. היו חלקים שלא האמנתי שאפשר להמשיך בהם או שהם מגיעים לאן שהוא. האם פישלתי בתכנון המסלול? מאיפה הגיע החלק הזה למסלול שלי בכלל? זו הייתה הפתעה אבל החלטתי להמשיך ולנסות לנוע לפי השעון ומסלולים שקיימים בשטח

ממשיכים לצוק תמרור לתצפית מרהיבה על כל אזור ים המלח.

חוזרים וחוצים את כביש 31 – שם זו נקודת הטמנת המים היחידה במסלול. לקחתי בנקודה זו 3 ליטר מים – ידעתי שזה לא יהיה מספיק אולם לא רציתי לסחוב יותר ומנסיוני, אני יכול להסתדר במשך זמן רב בלי מים.

לאחר חציית הכביש ממשיכים באופן די חופשי על שבילי גמלים שמוצאים, כאשר המסלול בשעון יותר מיועד לתת כיוון כללי, לכיוון נחל חלמיש, ולאחר מכן מגיעים לנקודת הבונוס הראשונה.

נקודה זו היא גבעה 202 – על שם 202 רצים שעברו לידה ולא טיפסו אותה. במקרה זה גם הגובה של הגבעה.

מראש ניסיתי לתכנן נקודות עליה אפשריות לגבעה. כמובן שלא ידעתי בפועל מה המצב – האם בכלל ניתן לטפס עליה או, לחילופין, הטיפוס יהיה קליל.

גבעה 202 מכיוון צפון

אכן, בשטח, הצלחתי לטפס בדיוק לפי התכנון וליהנות מנוף מרהיב מהפסגה.

 

מבט מפסגת הגבעה לכיוון נחל חמר

מכאן, ממשיכים למצפה חמר – ניתן לראות את נחל חמר המרשים ולהתחיל את הירידה במעלה חימר הצפוני לעין אשד. המעלה שאינו מסומן אולם קל מאוד לניווט כאשר למעשה קיים שביל מאוד ברור בשטח.

 

ממשיכים בנחל חמר- יש גיא מרשים שאליו לא נכנסתי, עם בולדרים, גבים, כאשר השביל מסומן.

אז שוב נטפס על הגדה הצפונית – מאחר ובהמשך הנחל יש את המפל אותו לא ניתן לעבור.

מפל נוסף במעלה לכיוון מפל חמר

לאחר טיפוס על הגדה, מגיעים להמשך הנחל ובו גבים נוספים

וכמובן תצפית על המפל המרשים – שגובהו כ-100 מטרים.

מחסומים במעלה למפל חמר ובמעלה חמר הדרומי. לדעתי הוקמו על ידי הבדואים במטרה למנוע תנועה של גמלים

חוזרים בנחל חמר בדרך בה באנו עד לעליה במעלה חמר הדרומי. מעלה זה קצת פחות ברור אולם התנועה בו לא מסובכת, במיוחד כאשר נעזרים במסלול בשעון. לאחר טיפוס של כ-220 מטר, מגיעים לבמת המדבר

מעלה חמר הדרומי מנחל חמר

מבט לנחל חמר לאחר סיום מעלה חמר הדרומי

נרוץ בבמת המדבר   צמוד למצוק כאשר הנוף המדהים לנחל חמר נראה מזוויות שונות.

ולאחר מספר ק"מ מושכים דרומה לתצפית מרשימה על נחל לוט.

נחל לוט

גמלים הולכים בשבילי גמלים…

חוזרים לכיוון נחל חמר ומשם מתחיל מעלה לוט.

בהתחלה, רוג'ום קצת הטעה אותי. כנראה הוא סימן מעלה אחר – לא את המעלה אותו התכוונתי לרדת. לאחר ניתוח של המסלול בגרמין – אשר בו יש גם את קווי הגובה הטופוגרפים, הבנתי שהמסלול המתוכנן ממשיך על אותו קו גובה כאשר המסלול השני היה בירידה. המשכתי לפי המסלול בשעון, עד שהגעתי למעלה לוט המתוכנן.

ירידה טכנית ותלולה, יש לרדת בזהירות, כמעט ואין רוג'ומים, וכמובן להיעזר במסלול בשעון.

במעלות כאלו, יש להפעיל שיקול דעת ולבחור בין המצב בשטח מבחינת תוואי, תלילות ומסלולים ובין המסלול שיש בשעון.

לאחר מעלה לוט המטרה שלי הייתה להגיע שוב לתחתית נחל חימר אולם אין מסלול שמגשר בין נחל לוט לנחל חמר. קיים שביל ג'יפים ארוך, שמוסיף לי יותר מ-6 ק"מ מיותרים בשלב זה. הכנסתי מראש כמה אפשרויות (פירוט התהליך במאמר על תכנון המסלול) כאשר לבסוף הצלחתי לרדת באפשרות הראשונה שהייתה.

תכנון המקטע: מצד שמאל למטה בחיצים בצבע תכלת – מעלה לוט, בצהוב – אפשרות לקיצור המשך השביל, הקו האדום – שביל הג'יפים המלא – תוספת של קילומטרים רבים למסלול, מסומן בעיגול ירוק – אפשרות קיצור א', מצד ימין מסומן בחץ התכלת – אפשרות קיצור ב'

טוב, אני מגיע לסדק שסומן כאופציה לירידה. נראה מפחיד במיוחד, תלול ואין לי מושג מה יש בהמשך. האם יש מפלים וצוקים שאינם מאפשרים מעבר? האם הכל יהיה דרדרת מסוכנת?

הסדק מלמעלה, ממעלה לוט

מרחוק, נדמה לי שאני רואה שביל או סימנים של שביל. בכל אופן אני מחליט לנסות.

לרדת בשבילים תלולים הרבה יותר קשה מאשר לעלות. ידעתי שמה שאני יכול לרדת בטוח אוכל לעלות – אז אם אתקע – תמיד אוכל לחזור. הפוך זה לא תמיד עובד – אם מטפסים בעליה תלולה ומסוכנת – לא תמיד נוכל לרדת בחזרה.

אני מתחיל לרדת בזהירות. בערך באמצע הירידה אני רואה רוג'ום! כלומר, מישהו עבר כאן

עד עכשיו התנועה הייתה על הגדה ובסמוך לרוג'ום יורדים לערוץ עצמו. הרוג'ום מיועד לעולים בנקיק ומסמנת להם לצאת מהערוץ ולעבור לגדה – כי כל מקרה אי אפשר להמשיך בירידה על הגדה שהופכת לצוקית. הערוץ עצמו מאוד תלול אבל סלעי – כלומר, האחיזה בטוחה. אני ממשיך לרדת תוך כדי חצי טיפוס ואז לקראת סופו מגיעים לקיר של כ-5 מטרים. נחל חמר נראה ממש קרוב, ממש הארץ המובטחת.

 

הקיר האחרון בירידה מלמעלה (למטה רואים את נחל חמר)

עכשיו לחזור זה ממש התעללות. אני מחליט לנסות לרדת. צריך ממש להזהר כי כל סלע שאתה נאחז בו עלול להתנתק וליפול איתך לתהום.

אני מצליח לרדת את הקיר ונשארה ירידה תלולה עם דרדרת לערוץ נחל חמר. עדיין, זו ירידה תלולה ולא קיר בלתי אפשרי ותוך כמה דקות הגעתי לערוץ הנחל.

הסדק ממעלה לוט לנחל חמר, מלמטה (צולם מנחל חמר)

קשה לתאר את תחושת ההקלה והשמחה.

ניתן לראות את השמחה על פני כאשר אני רץ בנחל חמר לאחר הירידה מהמצוק

ואפילו מקפץ בין הגבים בנחל חמר

ממשיכים במסלול מסומן בנחל חמר עד למעלה חמר מזרחי, שגם הוא מסומן.

החיבור בחזרה לכביש 31 ולרכב לא פשוט – יש קיר בצד הדרומי של כביש 31. איתרתי מראש בצילומי האוויר משהו שנראה כמו שביל שיורד לכביש.

 

בצילום במפת גוגל רואים שיש קיר בלתי עביר צמוד לכביש. האם השביל הזה מצליח  לרדת לנקודה בטוחה?

מ-google street view – קיר מתפורר בלתי עביר לאורך הגדה הדרומית של הכביש

 

בפועל – שני רוג'ומים סימנו ירידה לשביל הברור שמגיע עד לכביש.

הסינגל היורד לכביש 31

הסתיימה הרפתקאה מופלאה בשבילי המדבר ובונוס מתוק – אפילו הרכב נשאר שלם.

הרכב שלי מלמעלה, לפני הירידה לכביש 31. ברקע מיצד זוהר – לשם ירדתי בתחילת הריצה

המסלול הוא בן 39-46 ק"מ (תלוי איך מתחברים לנחל חמר ממעלה לוט) וכ-1,800 מטר טיפוס.

למסלול לחצו כאן

אני מדגיש שוב – מסלול שמיועד לרצים מיומנים בלבד

הרשמו לקבלת עדכונים
Loading

בכל פעם שיפורסם מאמר חדש באתר תקבלו מייל. המנויים מקבלים תכנים יחודיים שאינם מתפרסמים במקורות אחרים. אנחנו לא שולחים פרסומים או ספאם

תאור המסלולים וקובץ מסלול gpx הוא תיאורטי בלבד. חלק מהמסלולים כוללים קטעים מסכני חיים! היציאה למסלול היא באחריותכם בלבד! לפני יציאה למסלול יש לברר את תנאי מזג אוויר, שטחי אש, אישורי ואיסורי תנועה. רק חלק מהמסלולים נבדקו בפועל ויתכנו שינויים לאורך זמן.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן