אופיר ורדי, 08/03/2022
אם צריך לבחור מסלול מסכם לסוף העונה אז המסלול הזה בהחלט יכול להגיש מועמדות. טכני, רווי עליות, מגוון, שומר על אנדרנלין גבוה ובעיקר מדהים ביופיו, מאתגר במידה בלתי רגילה וזוכה לכל העוצמה הבלתי רגילה של מדבר יהודה.חונים את הרכב במחסום על כביש 90 סמוך לעליה למצוקי דרגות. למעשה מי שמעוניין יכול להתחיל את המסלול במצוקי דרגות ולחסוך את העליה הראשונה אולם אני אוהב עליות.
מתחילים לעלות על הכביש ולאחר פחות מקילומטר נפרדים ממנו ונכנסים למעלה ניתאי – שעולה ישירות למצוקי דרגות בשביל ג'יפים ישן.
לאחר שעוברים את מצוקי דרגות ממשיכים בדרך עפר עד הפיצול למערות מורבעת. עוברים מפל בצד הדרך, ממשיכים בשביל ומגיעים למערות מורבעת – הנקראות כך מאחר והן מרובעות.
ניתן להכנס למערות, להרגיש את אווירת מרד בר כוכבא, ובעיקר את ריח היונים והחום.
ממשיכים בשביל הזורם עד לפיצול השבילים וממשיכים בעליה בנחל דרגה – ואדי משאש. בחלק הזה אין צורך בחבלים או טיפוס אתגרי אם כי הוא טכני ויש יתדות, דרגיות, צוקים – בקיצור בהחלט חביב.
נגיע לדרך עבר ונמשיך לכיוון דרום מספר קילומטרים עד לכניסה לנחל תקוע. נחל תקוע מרהיב במיוחד. ההתחלה רגועה יחסית, אולם בהמשך עוברים בערוץ קניוני, בתוך גבים כאשר חלק מהם ניתן לעקוף אולם בחלק אין ברירה ויש לחצות. מגיעים שוב לפיצול השבילים והפעם נפנה לכיוון מצפה מכוור. עולים שוב למצוק ההעתקים כאשר יש נקודת תצפית נחמדה לנחל דרגה המרשים, ולמערות מורבעת. ממשיכים למעלה מכוור – המעלה המלוכלך ביותר הקיים. כל ההתחלה ממש מזוהמת אולם אין ברירה – מדלגים בין הפסולת עד לנקודה מסויימת שפתאום הכל נעלם. לקראת סוף הירידה יש נקודת תצפית טובה לכיוון מעלה חצצון וסכין חצצון – השלב הבא במסלול. מגיעים למצפה שלם והנה נזכרים שמבעוד מועד הטמנו מים וצ'ופרים להמשך הדרך. את מעלה וסכין חצצון כבר עשיתי שנה שעברה. המסלול היה זכור לי כמאתגר, קשה ומסוכן – איך הוא יהיה עכשיו? טוב, זה הזמן לבדוק את העליה ממצפה שלם במעלה חצצון ניתן לחלק לשלושה חלקים. החלק הראשון – אין מסלול ברור- עולים במעלה התלול בדרדרת, בעיקר לפי המסלול בשעון. השלב השני מתחיל בצוק אותו עוקפים מצד ימין – מכאן, המסלול יותר ברור ולמעשה רצים על סכין – בהתחלה רחבה מאוד, הופכת להיות צרה (זה סכין חצצון) ומסתיימת בגדר תיל. מגדר התיל מתחיל החלק השלישי שלדעתי הוא הקשה ביותר – טיפוס תלול בעזרת הידים, רוב הזמן התוואי יחסית ברור כאשר הקו המנחה – רצים על הסכין. לעיתים לא ממש ברור מה הכיוון – צריך להפעיל שיקול דעת – אם זה נראה מסוכן מידי – כנראה זה לא המקום הנכון. בכל אופן, הפעם זה נראה הרבה יותר קל מפעם קודמת. למעשה זו לא עליה מסוכנת במיוחד, כל עוד יש את המיומנות של שבילי מדבר יהודה ומפעילים שיקול דעת ונזהרים. בסופו של דבר מגיעים לבמת המדבר ולמשפחה פלסטינאית מורחבת שחיכתה לי. ניסינו לדבר, אולם אף אחד מאיתנו לא דובר רוסית. אחד מהם דווקא דיבר עברית והזמין אותי לעל האש. לא היה לי נעים להגיד לו שאני צמחוני אז הודתי להם על ההזמנה והמשכתי לרוץ. ממשיכים על שפת המצוק של נחל חצצון כאשר נחל חצצון המרשים נשקף. את עוצמתו עוד אגלה בהמשך. בנקודה מסויימת, ללא כל סימן ברור בשטח אולם לפי הסימון בשעון מתחילה הירידה לנחל. זה החלק האתגרי במסלול. לא ידעתי אם הירידה אפשרית, מה המסלול המדוייק ולכן ירדתי בזהירות. צריך ממש לשים לב מאיפה יורדים. סטיה של כמה מטרים ומגיעים למצוק או לתוואי עם דרדרת בלתי עבירה. להפתעתי, מידי פעם הופיע סימון צהוב ונצנץ שהראה שאני במקום הנכון. לאחר ירידה לא פשוטה הגעתי לנחל חצצון ולמפל הגדול (120 מטר). הנחל עוצמתי במיוחד. לאורך הנחל יש לא מעט גבים. התחלתי לעלות לאורך הנחל כאשר מידי פעם יש מפלים שצריך לעבור – מאחר והמסלול לא ברור יש להפעיל שיקול דעת מאיפה עוברים. בהמשך הנחל יש מפל שלא ניתן לטפס, לכן יש צורך לעלות על הגדה הדרומית. יש סימון בחץ שחור לתחילת העליה שממשיכה לכיוון מזרח – בשלב מסויים יש להתעלם מהמשך הסימון שמוביל חזרה מזרחה כאשר הכיוון שלנו הוא מערבה ולהמשיך לפי המסלול בשעון. התוואי לא ברור במיוחד אולם ממשיכים לפי ההמסלול בשעון ותנאי השטח בגדה הדרומית של הנחל. גם כאן יש תוואי קניוני הדורש טיפוסים על מגלשות ומפלונים קטנים. בסופו של דבר מתחברים שוב לנחל ואז נפרדים ממנו ומתחילים לטפס לכיוון מערב, לבמת המדבר. גם כאן הטיפוס לא פשוט, אין מסלול ברור אולם אם מפעילים שיקול דעת, בסופו של דבר מגיעים לבמת המדבר. מפתיע מאוד נחל חצצון ודורש יכולת טכנית גבוהה. הנחל מרהיב ביופיו ובעוצמתו, תחושה שמתגברת מאחר ולא ידעתי מה המסלול, מאיפה עוקפים כל מכשול ומה צפוי בהמשך. מכאן ממשיכים שוב לכיוון פיצול השבילים אותו עברנו כבר פעמיים – יורדים את העליה אותה עלינו מנחל דרגה עד שמתחברים לפיצול נחל דרגה ותקוע. חוזרים דרך מערות מורבעת, למצוקי דרגות ולירידה לרכב. מסלול מדהים אולם דורש יכולת טכנית גבוההגרף הגבהים במסלול
38 ק"מ עם 2,000 מטר טיפוס. למסלול לחצו כאן