מסלול מפתיע ומלא אטרקציות בחלק הדרומי ביותר של מדבר יהודה. למרות שהוא לכאורה קצר, הוא מאתגר וטכני ומשלב סכינים חדות, נחלים ועיקופי מפלים, לא מעט גבים ושטח מאתגר.
ההתחלה בחניה של מצפה מצד זוהר על כביש 31 סמוך למלונות ים המלח. כאן מתחיל החלק הקל ביותר במסלול – ריצה של כמה מאות מטרים במעלה הכביש על מנת להכנס לשביל העולה להר חמר.
נוף בזריחה מהר חמר
הר חמר, כשאר ההרים באזור, אינו גבוה משמעותית מסביבתו אולם מאפשר נוף מרהיב לכיוון הקניון של נחל חמר ולזריחה.
הר חמר – מבט מערבה
הצד הדרומי שלו מצוקי ותלול והצד הצפוני יותר מתון.
הר חמר – לכיוון נחל חמר
לאחר ההתרשמות מהנוף נרד לכיוון כביש 31 למפגש עם נחל חלמיש. נחל חלמיש פחות מוכר למטיילים ולרצים מאחר ואין באזור שבילים מוכרים אולם הוא בהחלט מצדיק ביקור.
מפל 4 – נחל חלמיש
תחילה, נכנס לערוץ הנחל עד שמגיעים למפל (הידוע כמפל מספר 4 בנחל) – המפל אינו עביר בטיפוס ולכן חוזרים ועולים על נאקב בגדה הדרומית, המוביל אותנו דרך ראש מעלה חלמיש חזרה לנאקב על הגדה הדרומית של נחל חלמיש היורד לערוץ – בו נמצאים מפל מספר 1 ו-2
נחל חלמיש – מפל 1 – ברקע גבעת זרון
מאחר והיינו בתחתית מפל 4 ועלינו לראש מפל 2 ניתן בקלות להסיק שיש שלושה מפלים רצופים – מפלים 2,3,4 שאותם אכן ניתן לראות.
נחל חלמיש – מפלים 2,3,4
זה אזור יפה ששווה ביקור וניתן להתרשם מהמפלים שאותם ניתן לרדת רק בסנפלינג ומהנוף הנשקף מהם.
המפל הגדול של נחל חלמיש
עולים בחזרה בנאקב ומגיעים לראש מפל מספר 1 בנחל חלמיש.
מכאן ממשיכים לכיוון צפון מערב, תחילה בשביל ג'יפים ואז בסינגל לכיוון גבעת זרון הבולטת בסביבתה.
גבעת זרון מוקפת צוקים ונראית בלתי חדירה
ככל שמתקרבים, המצוק של גבעת זרון נראה בלתי עביר. אולם, מה שנראה בלתי עביר הוא למעשה עביר בתחפושת. אכן, שביל עיזים / נאקב שאיתרתי בערך באמצע הגבעה מאפשר עליה בטוחה ודי קצרה (אם כי תלולה) לפסגת הגבעה.
החלק המזרחי – סכין – של גבעת זרון
הפסגה עצמה די שטוחה – ממשיכים עד לקצה המזרחי ואז נחזור עד שנאקב על שלוחה צפונית מאפשר לרדת לכיוון כביש 31.
נאקב ברור על השלוחה של גבעת זרון וברקע צוק תמרור
במפגש עם כביש 31 נזכר שהטמנו מים וסנדוויץ עם ממרח שוקולוד ממותג להמשך הדרך.
לאחר חציית כביש 31, נכנסים מיד לערוץ של נחל זוהר. בנחל זוהר כמות עצומה של גבים והוא אחד היפים מהנחלים של דרום מדבר יהודה.
אחד ממאות הגבים בנחל זוהר
לאחר ריצה קצרה במורד הנחל, נגיע לעין / רגל פיל של הנחל.
עין או רגל פיל של נחל זוהר
מכאן, אפשר להמשיך במורד הנחל, או לעשות לופ נוסף אופציונאלי שחלקנו עשינו. בכל מקרה חוזרים לנקודת הפיצול בסיום הלופ (או סיבוב בעברית) ולכן מי שמוותר על הלופ, שידלג על התיאור
לופ אופציונאלי ומומלץ (על ידי מי שעשה אותו):
מרגל הפיל הידועה של נחל זוהר המשכנו בסינגלים העולים על הגדה הצפונית של הנחל ונכנסנו לערוץ בשם זוהר הצפון – ככל הנראה מאחר וזה ערוץ קרוב לנחל זוהר מצד צפון (מקורי).
בערוץ זוהר הצפון
הערוץ מאפשר תנועה ללא קשיים משמעותיים ועובר מפלונים, גבים רבים, מישורי החלקה ולעיתים חלקים עם שיפוע מאתגר.
ערוץ זוהר הצפון
בתחתית הערוץ יש מפל הדורש עיקוף דרומי ולאחריו ממשיכים במקביל לנחל יזרח לכיוון צפון.
נכנסים לערוץ של נחל יזרח. בנחל יזרח מפלים רבים שאת כולם יש לעקוף לרוב על הגדה הצפונית.
מפל בנחל יזרח
בכל העיקופים קיימים רוג'ומים – מלבד העיקוף הבעייתי ביותר במפל האחד לפני האחרון שאותו יש לעקוף מהגדה הדרומית. יש לעלות על הגדה ולעבור צמוד למפל כאשר יש כאלו שטענו שהחלק הזה מסוכן. (הערה – הרחבה על נחל יזרח לחצו כאן)
נחל יזרח מאתגר ויפה, עם גבים רבים בעיקר מתחת למפלים בנחל.
לאחר שעולים את המפל האחרון, יוצאים מהערוץ לכיוון דרום וחזרה לנחל זוהר.
למעשה מתחברים לנחל זוהר בנקודה שעזבנו אותו ללופ של נחל זוהר הצפון ויזרח.
בנחל זוהר
ממשיכים בתוואי הנחל. כרגיל מעט יותר מאתגר לרדת את הנחל מאשר לעלות אותו – ויש למצוא כל הזמן עיקופים לגבים הרבים, למפלים אולם יש אפשרויות רבות למעבר.
גב אינפיניטי בנחל זוהר
ממשיכים בתוואי הנחל עד שמגיעים לגב סכר זוהר – גב זוהר שדווקא הוא ידוע מכל הגבים בנחל ולרוב ריק.
מגב זוהר כבר רואים את מצפה מצד זוהר שנמצא מעלינו. יש עליה תלולה מאוד חזרה למצפה ולרכב.
מסלול מלא:
20 ק"מ, 1,100 מטר טיפוס רמת קושי/טכניות – קשה self-supported . (הסבר למונחים)
מסלול ללא הלופ:
14 ק"מ, 700 מטר טיפוס רמת קושי/טכניות – בינוני self-supported . (הסבר למונחים)
למסלול לחצו כאן
פירוט חלק מהמסלול מבוסס על תיאוריו של שוקה רווק ו/או מנחם מרקוס ומקורות נוספים. מקור חלק מהצילומים ממאגרי תמונות ובתוכנת AI. חלק מהמסלול לא בוצע בפועל.
גב בנחל זוהר
הרשמו לקבלת עדכונים
בכל פעם שיפורסם מאמר חדש באתר תקבלו מייל. המנויים מקבלים תכנים יחודיים שאינם מתפרסמים במקורות אחרים. אנחנו לא שולחים פרסומים או ספאם
תאור המסלולים וקובץ מסלול gpx הוא תיאורטי בלבד. חלק מהמסלולים כוללים קטעים מסכני חיים! היציאה למסלול היא באחריותכם בלבד! לפני יציאה למסלול יש לברר את תנאי מזג אוויר, שטחי אש, אישורי ואיסורי תנועה. רק חלק מהמסלולים נבדקו בפועל ויתכנו שינויים לאורך זמן.