מאת: אופיר ורדי 25/01/2024
כאשר מתכננים מסלול במקום לא מוכר, במקרים רבים קשה להעריך את המורכבות והקושי שבו. למעשה, הטיפוס עצמו מהווה רק חלק קטן באתגר במסלול – לגובה המצטבר יש להוסיף את סוג התוואי, מכשולים שבדרך, קשיי ניווט, קטעי מעבר מסובכים ועוד.כל ההקדמה הזאת נועדה למעשה למען המסלול הזה. לאחר שמסיימים אותו, לא זוכרים את הטיפוס שהיה (מעל ל-2,000 מטר) אלא את התוואי הקשוח והמאתגר לצד הנופים המרהיבים. אפשר להגיד שכמעט 100% מהמסלול הוא טכני כאשר חלקו אפילו מאתגר במיוחד.
לאחר שתי הטמנות של נוזלים ומוצקים (המיקום יפורט בהמשך) מחנים את הרכב בנווה זוהר- תחילת המסלול ומיד יורדים לנחל זוהר לכיוון מערב בשביל ישראל.עוברים מתחת לגשר של כביש 90 ונכנסים למעוק היפה של נחל זוהר.
ההמשך לכיוון מצד זוהר הישראלי ולכיוון הר יזרח. הר יזרח המרשים המוקף מצוקים מאפשר עליה אליו מצידו הדרומי התלול והצפוני המתון יותר.אנחנו עולים להר יזרח מהצד הדרומי שלו וחוצים את ההר לכיוון צפון. מפסגת ההר נשקף נוף מרשים במיוחד בזריחה
נוכל לראות את נחל יזרח עצמו, אשר בו נבקר בקרוב
נוף מרהיב נשקף וההר עצמו שהוא מעין רכס סכין הוא חוויה בפני עצמה.לאחר הירידה מההר מכיוון צפון, מתחברים לשביל ישראל לכיוון דרום עד לחיבור עם נחל יזרח. המקטע הזה של נחל יזרח מאתגר עם מפלים רבים, גבים ואת כל אלו יש לעקוף. למפל הראשון – הגבוה ביותר שביל מעקף ברור על שלוחה דרומית.
לאחר העיקוף יורדים לנחל ומיד מופיע המפל השני. בזמן הנכון, לאחר גשמים אשר שוטפים את האזור, מתחת לכל מפל יש גב גדול ממשיכים בתוואי יפיפה ומאגר. רוג'ומים מסמנים את המקום הנכון לעקוף כל מפל. רוב המפלים לא מהווים אתגר מיוחד (למי שרגיל בסוג שטח כזה). המפל הרביעי, אותו צריך לעקוף מדרום, דורש יותר תשומת לב. יש לעלות על הגדה התלולה ולעבור בשביל צר על סף תהום ממש צמוד למפל. שוב, אם לא נופלים זה לא מסוכן (למעשה זה באמת לא מסוכן כי יש נקודות אחיזה טובות). אם לא ציינתי את זה קודם, המסלול הזה ממש לא מיועד לבעלי פחד גבהים. אתם לא יודעים אם יש לכם פחד גבהים? אם תצאו למסלול בוודאות תעמידו את זה למבחן ותדעו. ממשיכים במעלה הנחל אשר מתעקל צפונה והחלק המעוקי מסתיים. העליה עצמו לא הסתיימה – ממשיכים לטפס לכיוון דרום עד הכניסה לנחל מעניין נוסף – נחל זוהר הצפון (שם מקורי שלא ברור מה מקורו). נחל זוהר הצפון, המקביל לנחל יזרח אינו מוכר ושלא בצדק. התנועה בו יחסית קלה בלי אתגרים מיוחדים. בנחל מעברי מפלונים, מגלשות ויש בו מספר רב של גבים. בהחלק הנחל הזה נכנס לרשימת הנחלים המומלצים – אפשר לעבור אותו גם בעליה וגם בירידה ללא בעיה מיוחדת. מדף סלע בנחל בקצהו התחתון המזרחי – יש מפל ומעקף לכיוון החיבור לשביל ישראל. ממשיכים דרומה עד שנכנסים שוב לשביל ישראל, המתחבר לנחל זוהר. נתחיל לעלות בנחל זוהר, מגיעים למצד זוהר ולגב זוהר ונמשיך בדיוק בתוואי של הנחל מערבה. נחל זוהר הוא נחל מפתיע ומאתגר. עשרות (כן עשרות) גבים נמצאים בחלק הזה של הנחל. כל הזמן צריך למצוא את הדרך הנכונה לעבור לאגף מפלים, מפלונים, חלקים תלולים יותר ופחות אולם הכל עביר. נעבור ליד רגל הרקדנית הזקנה ובסופו של דבר נגיע לחלק בו הנחל ממש משיק לכביש 31 – נקודת ההטמנה הראשונה. ההמשך מהנקודה הזאת גם הוא יפה ומאתגר. כל הנחל עביר – כאן למשל עולים דרך סדק על מנת לעבור מפל לאחר מספר קילומטרים, נעלה על שביל ג'יפים נוח ונגיע לחניון לילה צוק תמרור. ממשיכים לכיוון העליה הדרומית לצוק תמרור ועולים כמובן לצוק תמרור, לתצפית מרהיבה נוספת. נוכל לראות את הר יזרח עליו טיפסנו קודם וגם את המשך המסלול המתפתל על גבעות וסכינים. יורדים מצוק תמרור מצידו הצפוני, ועולים על קו רכס סכיני המאפשר רוב הזמן תנועה מהירה. עולים לכיוון גבעת שע"ט או שעט. נוף מרהיב נפרש לכל כיוון לאחר ריצה לא קצרה בסינגל נוח מוצאים ירידה נוחה ונכנסים לנחל שע"ט. נחל שע"ט הוא הנחל נוח והקל ביותר במסלול – אינו טכני כלל, גם הוא יפה ומעניין אולם קצר מידי ויש לעלות על הרכס המצוקי לכיוון מעלה בוקק. המסלול בשלב זה לא תמיד היה ברור או יש לזכור כי השביל חכם מההולכים בו – אם יש שביל לכיוון שלך – לא כדאי לנסות להתחכם. לאחר שהצלחנו למצוא נאקב הגענו לבסוף לראש מעלה בוקק. יורדים במעלה בוקק התלול עד לכביש 90 – נקודת ההטמנה השניה. כביש 90 הוא גם תחילת המסלול של נחל בוקק – מסלול פופולארי במיוחד אולם באמצע השבוע היה שומם לחלוטין. נעים בשביל המכוסה צמחים כאשר התנועה בשביל על זרימת מים (הייתי רוצה להגיד שמקור המים מעין בוקק אולם האמת היא שהמים מגיעים מצינור מלאכותי). סופו של המסלול בתוך הנחל הוא עם החיבור עם המסלול השחור – החוזר למעלה בוקק. עלינו חזרה במעלה בוקק כאשר ידידנו ר. אשר הצטרף – המשיך בנחל בוקק עצמו. עלינו את מעלה בוקק והמשכנו לראש מפל בוקק, שם עשינו הפסקה ארוכה וחיכינו לידידנו ר. ר., אשר המשיך בנחל בוקק מספר: המשכתי בנחל בוקק. ההתחלה היא דרך הצמחיה הסבוכה אשר כמעט אינה מאפשרת מעבר. לאחר מאבק עיקש, הצלחתי לעבור את הסבך ולהכנס לנחל עצמו. זרם המים השופע המשיך. לפתע ראיתי מעיין אשר בוקע מתוך סלע! תופעה מרתקת. המשכתי במעלה נחל בוקק, בתוואי קשה אשר כלל בולדרים ענקיים ומעברים קשים.נראה את מקור המים בנחל – צינור המזרים זרם חזק. ממשיכים בתנועה איטית ללא מסלול ברור אשר גיא סלעים בנחל צאלים לעומתו הוא ילד קטן, עד אשר רואים את המפל הגדול שאינו עביר. התכנון שלי היה לעלות בערוץ דרומי למפל. התחלתי לעלות בערוץ התלול והמאתגר. מידי פעם היו רוג'ומים שהיה קשה לאתר אותם. לאחר זמן מה הבנתי שהרוג'ומים מיועדים למי שיורד בערוץ – כאשר יורדים קל לראות אותם אולם כאשר עולים, הם נסתרים. יחד עם זאת חשוב לחפש אותם כי הם מכוונים אותך לדרך הנוחה יותר לעלות בערוץ התלול והדרדרתי. לאחר שעברתי את שער הלידה, המשכתי עוד מספר מאות מטרים עד ליציאה מהערוץ. התנועה בנחל בוקק עד ליציאה ממנו היא בקצב ממוצע של קילומטר לשעה. זה נחל טכני מאוד ומדהים ביופיו. ממשיכים דרומה לאורך המצוק עד למעלה רום. מעלה רום הוא מעלה נוח לירידה – השביל ברור למדי ויש לאורכו לא מעט רוג'ומים.מעלה רום מסתיים ממש בצידו הצפוני של הר יזרח. נמשיך צפונה בשביל ישראל הנכנס לנחל רום, היפה גם הוא ככל שאר המסלול. נחל רום עובר מתחת לגשר עצום של כביש 90 עד לסיום בכביש המלונות. הגענו לכביש המלונות ושממה. אין מוניות, אף רכב לא עובר. אז המשכנו לרוץ לכיוון דרום עד לתחנת אוטובוס. לאחר מספר דקות עצר אוטובוס שהביא אותנו חזרה לנווה זוהר ולרכב. פרטים טכנים: הטמנה ראשונה – כביש 31 – https://maps.app.goo.gl/v2uj1ysNZnYJRZoY6 הטמנה שניה – כביש 90 – https://maps.app.goo.gl/6TkeFKHPSsy4CoHD9 42 ק"מ, 2,100 מטר טיפוס רמת קושי/טכניות –קשה מאוד. Self-supported. המסלול מיועד לבעלי ניסיון בשטח מדברי טכני ויכולת ניווט טובה. למסלול לחצו כאן פירוט חלק מהמסלול מבוסס על תיאוריו של שוקה רווק ו/או מנחם מרקוס – מקור חלק מהצילומים ממאגרי תמונות ובתוכנת AI. חלק מהמסלול לא בוצע בפועל.