מאת: אופיר ורדי 02/07/2022
המירוץ מתקיים בסוף השבוע הראשון של חודש יולי בהר האולימפוס שביוון. הוא מתחיל ומסתיים בעיירה Litochoro ומיועד לרצי שטח מיומנים – 95% מהמסלול על סינגלים טכנים ובכ-102 ק״מ יש למעלה מ-7,000 מטר טיפוס.השנה המסלול השתנה ביחס לשנים שעברו עקב חוקים חדשים אשר הגבילו כניסה לאזורים מסויימים בשמורה בלילה.
מדובר על מירוץ באווירה משפחתית, המוגבל ל-200 משתתפים כאשר השנה היו רק 125 רצים, כאשר מארגן המירוץ חי את השטח ונושם אותו 24 שעות ביממה ואפילו השתתף במירוץ עצמו!רגע לפני הזינוק
השנה המירוץ הוזנק בשעה שמונה בערב, כך שרצים שעה וחצי באור, עוברים את כל הלילה ומסיימים (בשאיפה) לפני החשיכה.הפעם, פחות אכנס לפירוט טכני של כל חלק מהמסלול אלא אנסה לשקף אותו מזווית יותר הוליסטית.
למעשה נרשמתי למירוץ רק שבועיים לפני שהתקיים – לא היה בתוכנית שלי מירוץ אולם התעורר בי החשק למשהו משמעותי ומאתגר.אילוצי זמנים הגדירו רק את סוף השבוע הזה כרלוונטיים להשתתפות במירוץ ועל הפרק עמדו שני מירוצים.
לאחר ריצות אולטרה ושטח לא מועטות בתקופה האחרונה, נותרה נקודה משמעותית שרציתי לבחון והיא התמודדות עם גובה.במירוץ הזה, יש כ-16 ק״מ רצופים של ריצה בגובה של 2,400-2,900 מטר, עליות וירידות בלתי פוסקות בטווח הגובה הזה.
גרף הגבהים במירוץ – OMT100
כמי שמתגורר בגובה 12 מטר, אין לי שום אפשרות להתאקלם לגובה וגם לא רצתי יותר מידי בגבהים כאלו, אז התאים לי בדיוק כזה מירוץ.קצת על המסלול
מזנקים מ- Litochoro בשעה 20:00. מכאן מתחילה מגמת עליה בלתי פוסקת עד לקילומטר ה-18 – תחנת Petrostrougka עוברים ביער מרשים באור ובחושך. למעשה, ריצה בחושך ביער מספקת חוויה לא פחותה מריצה באור.ירידות בשיפוע מעניין, גם לעליות יש שיפועים דומים
רוב הטיפוס הינו בחצי הראשון של המירוץ. כך שמי שלא מנהל את הכוחות שלו בצורה נכונה, ישלם כרגיל מחיר בהמשך. למעשה מהק״מ ה-16 אני רץ כצפוי די לבד רוב הזמן. אני עולה ומטפס על האולימפוס, מתקרב לפסגה וחשש מנקר בליבי – האם אגיע לפסגה לפני הזריחה? אפספס את כל הנוף והיופי?פירוט התחנות במירוץ
אחד החלקים הקשים במסלול עבורי זה החלק האחרון בריצה בפסגת האולימפוס. בגרף הגבהים זה נראה שרצים מקטע שטוח אולם למעשה הוא מורכב מעשרות עליות וירידות קצרות של כמה מאות מטרים כל אחת, וזה לא נגמר.רוג'ום מרשים במיוחד
מגיעים לעליה המשמעותית האחרונה כאשר בשלב זה, החום מקשה משמעותית על כל הרצים, בשילוב העייפות והקושי המובנה במסלול הטכני.מתי הסוף הוא סופי?
אסביר קצת על המסלול – מדובר על שבילים סופר נידחים, לא רואים אף-אחד, אין מטיילים, לא עוברים בשום ישוב, ואם יש קטע של שביל לבן בן כמה עשרות מטרים זה בשביל לעבור מסינגל אחד לאחר. ברוב המסלול אין קליטה סלולרית. בקיצור, אומנם נותרו 1-2 ק"מ לסיום אולם זה נכון רק עד שאני מסתכל בשעון ורואה שנותרו 5 ק"מ! ככה זה בשלב הזה – אתה רץ שעה אולם השעון מראה שעברו רק 10 דקות. הזמן הוא יחסי לאחר ניתוח מעמיק של המצב, אני מבין שהדבר הנכון לעשות זה להמשיך ולהתקדם. אפילו שזה ממש לאט. במקום שהשלב הזה יקח חצי שעה, בקצב הנוכחי הוא יכול לקחת שעתיים. מאחר ואף אחד מהרצים האחרים לא עובר אותי, למרות שראיתי לא מעט רצים בתחנה האחרונה והלפני אחרונה, אני מבין שגם לאט זה יחסי וכולם סובלים. חלק מהעניין והיופי בריצות אולטרה בשטח זה התמודדות עם קושי, בעיות, מצבים לא צפויים – כמעט בשום מצב אחר בחיים אי אפשר להגיע לאתגרים שריצה כזו מאפשרת. אני אוהב את זה גם ברגעים הקשים. בכל אופן, לפתע אני שומע קולות. ההזיות שלי לא היו כאלו חמורות ואני מבין שיש אנשים. אני ממשיך ואכן לראשונה אני רואה מטיילים!!! הצלחתי לקושש מהם קצת מים שממש הצילו אותי. אומנם אני במחסור של לפחות 3 ליטר נוזלים אבל גם המעט שקיבלתי מאפשר לי להמשיך. אני מגיע לקילומטר אחד מהסיום. אבל זה לא הסוף – אתה יכול להגיד לעצמך שסיימת רק כאשר אתה רואה את שער הסיום – ואכן, עם עוד קצת מאמץ, ראיתי אותו.קצת על הציוד שלי
למעשה במשך עשרות ריצות בשטח, אני עם אותו הציוד, זה עובד לי טוב. אני מנסה מידי פעם לבדוק ציוד חדש, לעשות שינויים והתאמות כי כאשר אתה רץ ברציפות במשך שעות רבות, כל בעיה קטנה צומחת ומועצמת. הפעם לקחתי לריצה שני פנסים. שניהם מאותו הדגם. מאחר והיה צפוי שארוץ לילה שלם, את פנס הראש תכננתי להשאיר באופן קבוע על תאורה בינונית ובירידות להוסיף פנס יד בתאורה חזקה. זה עבד מעולה ואפשר לי תנועה מהירה בירידות התלולות והטכניות. ההפתעה – לאחר לילה שלם של תאורה ללא הפסקה נותרו בפנס הראש 75% סוללה!הפנס ואני
נעלי הספידגוט של הוקה כאילו תוכננו לתוואי כזה. הרגשת יציבות ונוחות מדהימות עם שיכוך מעולה של התוואי הקשוח במסלול. הפעם גרבתי את דגם Balega Blister Resist – בהחלט עושות את העבודה ומקנות שיכוך ובידוד טוב לכף הרגל – והן עכשיו הפכו להיות הדגם המועדף עלי לריצות ארוכות. מסלול הריצה בסטרבה – לחצו כאן