טוב, הריצה הזאת הופכת להיות מסורת כאשר זו הפעם השלישית שאני רץ ווריאציה כזו או אחרת של המסלול. נחמד לראות איך מסלול מתבגר ומתעצב כאשר בכל פעם יש שינוי קטן. אין לי כמעט ריצות P2P – נקודה לנקודה (בניגוד לריצה מעגלית) מאחר ולרוב זה לא פשוט לחזור לרכב.
המסלול הזה הוא אחד מהמסלולים הקשים בארץ ודורש יכולת וניסיון מאחר ויש בו טיפוס משמעותי, תוואי טכני שלא מאפשר תנועה מהירה אולם הוא אינו כולל שום מקטע מסוכן או שדורש טיפוס חופשי וכדומה. כלומר זה נטו את/ה, המדבר, השקט והתמודדות של הגוף והנפש.
בגרסה השלישית של המסלול הוספנו טיפוס נוסף של מצוק ההעתקים.
ההתחלה, כמו תמיד היא בחניון לילה נחל משמר – ממש על כביש 90. מתחילים לרוץ לכיוון מעלה הקל ברגליו – תחילה על דרך עפר נוחה, משם בערוץ נחל ללא שם אולם לאחר כשני ק"מ, מסתיים החלק נוח והתנועה במגמת עליה בשדות אבנים. לכאורה לא ברור לאן מתקדמים (חדי העין אולי יבחינו ברוג'ום פה ושם) אולם זה לא ממש משנה – יש להמשיך בהתאם למסלול בשעון – כאשר מעלה הקל ברגליו עצמו, שהוא מעלה נוח למדי, מתחיל מצידו הצפוני של מפל מרשים של הנחל ללא השם.
מפל מרשים ללא שם – עוברים על הגדה הצפונית שלו
מעלה הקל ברגליו, הוא הטיפוס הארוך ביותר במסלול – בסיומו כבר עלינו למעלה מ-600 מטרים.
מעלה הקל ברגליו
ההמשך בשביל עפר על במת המדבר
בין מעלה הקל ברגליו למעלה משמר הצפוני
בסופו של דבר מגיעים למעלה משמר הצפוני – אותו יורדים.
רץ למעלה משמר הצפוני
מעלה משמר הצפוני לא ממש נוח לירידה אולם הוא הרבה יותר נוח ממעלה משמר הדרומי.
מפל בערוץ נחל משמר
טוב, כל מקרה, מגיעים לנחל משמר ובו נמשיך עד למפל ולמעלה משמר הדרומי. עליה תלולה אולם יחסית קצרה.
ערוץ נחל משמר
ממשיכים לכיוון נחל הרדוף. הפעם "קיצרתי" דרך איזה יובל של נחל משמר עד לנחל צפצפה ולתצפית על המפל מלמעלה.
מפל צפצפה
יורדים לנחל הרדוף
נחל הרדוף
ולגבי הרדוף, שבתחילת העונה רואים את הגעגוע שלהם לשטיפה משמעותית.
גבי הרדוף
עולים חזרה לבמת המדבר, רצים לאורך ההתחפרות של נחל הרדוף
נוף מרהיב של נחל הרדוף
ואז יורדים במעלה נמר כאשר נתחיל לראות את הבולדרים העצומים של נחל צאלים שבסמוך אליהם נמצא עין נמר
נחל צאלים והבולדרים העצומים
מעלה נמר, יורד כמובן לעין נמר. הייתה איזה התמוטטות בולדרים בסמוך למעיין ונכון למועד הביקור, המצב שם לא הכי הטוב. עדיין, לאחר כ-19 ק"מ במסלול, זו נקודת המים היחידה וניתן למלא שם מים, רצוי עם פילטר (מצויין שאותו סקרתי בפוסט סקירת ציוד לריצה).
המעלה הבא – מעלה גורני. מעלה נוח וארוך (בעיקר בהרגשה) – עד לבמת המדבר אורכו פחות משלושה ק"מ אולם זה מרגיש יותר.
המעלה מרוג'ם לכל אורכו ומגוון בתוואי שלו. עולים בתוואי תלול, עוברים בסדק
סדק גורני
בדרך צילמתי שוב את נחל צאלים ואת הבולדרים הענקיים – הפעם מהצד השני
נחל צאלים והבולדרים הענקיים – מבט מצפון
בדרך גם עוברים בשביל דרדרות סלעים – אולם הם יציבים
שביל הסלעים במעלה גורני
גם כאשר מסיימים את המעלה, עד החיבור לשביל ישראל התוואי טכני ולא ממש ניתן לרוץ.
כאן מגיע השדרוג של המסלול. אם בפעמים הקודמות מנקודה זו המשכנו למצדה, הפעם מוסיפים ירידה ועליה נוספות!! מדובר על שדרוג ללא תוספת במחיר!
בכל מקרה לאחר כ-1.5 ק"מ בשביל ישראל, יורדים במעלה ענבה, שוב לנחל צאלים ולכיוון עין ענבה.
מעלה ענבה
מתחברים בפיצול שבילים לשביל האדום לכיוון מצדה
פיצול השבילים בנחל צאלים
המעלה הנוסף שהתווסף במסלול הזה הוא מעלה צאלים הדרומי. אני מאוד מחבב את המעלה הזה.
רוג'ום בתחילת מעלה צאלים הדרומי
ההתחלה של המעלה אינה ברורה. יש אומנם רוג'ום על השביל האדום אולם כמה מאות המטרים הראשונים אינם ברורים – שוב זה לא ממש משנה. עולים בשדה האבנים לכיוון מערב עד שהמסלול מתבהר – אי אפשר לפספס אותו וכמות הרוג'ומים בו מרשימה.
רואים שהמהנדסים הקדומים השקיעו במעלה הזה – כאשר מגיעים לרמת המדבר שוב ההמשך לא ממש ברור – יש להמשיך לפי המסלול בשעון עד לחיבור עם שביל ישראל. ניסיתי להתחכם ולעשות קיצור קטן אולם זה לא עבד.
שביל ישראל מוביל אותנו בבטחה ובתוואי נוח למצדה.
יעלים ליד מצדה
מצדה היא נקודת המים היחידה (חוץ מעין נמר) במסלול. יש שם גם גלידה וקולה אשר היו נעולים שמורים בפיצוציה הסגורה ובלתי נגישים לצערי. לפחות יש מים קרים.
עולים בשביל הסוללה על מנת להתחבר לשביל הנחש – אותו יורדים עד לחניון התחתון. גם כאן יש קולר ולמרות שלא נותר הרבה לסיום, אפשר להשלים מים.
מבט לחווארי מצדה ממעלה אלעזר
המעלה האחרון בעליה הוא מעלה אלעזר. גם מעלה זה אינו ארוך במיוחד, די נוח אולם תלול. בסיומו נוכל להשקיף שוב על מצדה, לרדת ולהתחבר שוב לשביל ישראל.
מבט למצדה ממעלה אלעזר
ממשיכים בשביל ישראל לכיוון נחל רחף. יורדים במעלה רחף עד לכביש 90.
כרגיל, עכשיו המטרה לתפוס טרמפ חזרה לחניון לילה נחל משמר. חיכיתי אולי דקה וחצי וזוג נחמד עצר ולקח אותי.
הבנתי שיש לסיים לפני שמתחיל להחשיך כי הסיכוי לעצור טרמפ על כביש 90 בחושך כשלא רואים אותך קלוש.
במבט לעתיד, אני כבר יודע מה צריך לעשות בגרסה הרביעית של המסלול. רמת הקושי תעלה משמעותית….
לגרסאות הקודמות של המסלול:
משמר לרחף גרסה Iמשמר לרחף גרסה II
סה"כ 45 ק"מ עם 2,700 מטר טיפוס. רמת קושי/טכניות – קשה. UnSupported
למסלול לחצו כאן
פירוט חלק מהמסלול מבוסס על תיאוריו של שוקה רווק – מקור חלק מהצילומים ממאגרי תמונות. חלק מהמסלול לא בוצע בפועל.
הרשמו לקבלת עדכונים
בכל פעם שיפורסם מאמר חדש באתר תקבלו מייל. המנויים מקבלים תכנים יחודיים שאינם מתפרסמים במקורות אחרים. אנחנו לא שולחים פרסומים או ספאם
תאור המסלולים וקובץ מסלול gpx הוא תיאורטי בלבד. חלק מהמסלולים כוללים קטעים מסכני חיים! היציאה למסלול היא באחריותכם בלבד! לפני יציאה למסלול יש לברר את תנאי מזג אוויר, שטחי אש, אישורי ואיסורי תנועה. רק חלק מהמסלולים נבדקו בפועל ויתכנו שינויים לאורך זמן.