לאחר שהופתעתי לגלות שיש אזור במדבר יהודה שבו עוד לא רצתי, הבנתי שאין ברירה ועלי למהר ולתכנן מסלול באזור הזה – החלק הצפון מערבי של המדבר האהוב עלי.
ככלל אצבע אפשר להגיד שצפון מדבר יהודה פחות טכני מדרום מדבר יהודה והחלק המערבי מצוקי פחות מהחלק המזרחי. לכן, צפוי שצפון מערב מדבר יהודה יהיה קל וזורם יחסית לשאר המסלולים – אולם צריך לצאת לשטח ולבדוק את זה. המסלול עובר ברובו המוחלט ברשת הנאקבים, שבילי אופנים ואופנועים הכמעט אינסופית באזור.
לאחר שתי הטמנות על כביש הגישה לבסיס נבי מוסא, מחנים את הרכב ליד הבסיס – מקום בטוח במיוחד.
מתחילים לטפס לכיוון ג'בל מוכלך ולאט לאט נפתח הנוף ועולה השמש.
זריחה על ים המלח
גם בריצה זו יש שרידי משהו שעף באוויר
עף באוויר ומחליד בקרקע
התנועה על נאקבים הפרוסים באזור בצורה מרשימה
נאקב
לאורך המסלול ובכלל האזור כמות עצומה של בורות מים ומאגורות – כמעט בכל ערוץ ונחל יש בור – כאשר ברובם יש עוד מים. לאור ריבוי הבורות בשלב מסויים בריצה אפילו כבר לא ניגשתי אליהם.
ביר בדלק – מלא מים
בור המים המרשים הראשון הוא ביר בדלק – שבו אפילו לאחר הקיץ ולפני שהיה גשם משמעותי באזור כמות מים עצומה.
אחד מעשרות בורות המים הנמצאים באזור
לאחר כ-5 ק"מ של עליה, נגיע לואדי א-דאככין – נקודה שאליה נחזור עוד כ-20 ק"מ. זוהי נקודת הטמנה רבע (כלומר, לקחתי בקבוק מים מההתחלה והטמנתי אותו להמשך).
תוואי טיפוסי ושמש מבצבצת
לאורך כל המסלול יש מאהלים קבועים או זמניים של הבדואים ולא מעט רועי צאן. זכרו שהכלבים של הבדואים פחדנים וחוץ מלנבוח הם לא עושים כלום.
אם הייתי צריך לנחש הייתי אומר שזה קבר
לאחר המשך קצר בערוץ נפנה מערבה – עולים ויורדים (אולם במגמת עליה) ונכנס לואדי אל מדורה
נוף חללי
עולים על שלוחה וחוזרים בירידה תלולה חזרה לואדי א דאככין – שבחלק הזה הוא ערוץ קניוני ומרשים.
צורות סלע
עולים שוב על רכס מרשים וסכין הממשיכה עד שנרד שוב ונגיע להטמנה רבע.
בולבוס ענק בדרך
ממשיכים בואדי א דאככין
ערוץ הנחל
עוברים את מפל דאככין
מפל דאככין
ובאופן מפתיע מתחברים לשביל המסומן של נחל אוג.
בדרך לנחל אוג
לאורך המסלול רואים סימונים שונים על השבילים – חלקם כנראה של הרשות הפלסטינאית, חלק סימוני שבילים רגילים וצריך לעקוב אחרי המסלול בשביל לא להתבלבל.
מפל
גם בחלק הזה של נחל אוג עוד לא הייתי והוא בהחלט מפתיע
נחל אוג
התוואי משתנה כל כמה מאות מטרים בין קניון מצוקי, למעוק, לגדות מחוררות
נחל אוג
באופן בלתי צפוי החלק הטכני ביותר במסלול זה דווקא בשביל המסומן של אוג עליון
גדה אופיינית של נחל אוג
החלק הזה של נחל אוג די טכני ודורש זהירות.
חלק טכני בנחל אוג
חלק גדול מהמסלול עובר על הגדה במטרה לעקוף נקיקים ומפלים בנחל.
מפל בנקיק בנחל אוג
ממשיכים לאורכו של נחל אוג ומעט לפני מעבר בגשר נבי מוסא, עולים בנאקב מרשים על הגדה הדרומית במטרה להגיע להטמנה. למעשה ניתן לסיים את הריצה כאן – בק"מ ה-32 ולחזור לרכב על הכביש.
אותו יום היה גשום ואנשים הגיעו לתצפית נחל אוג על מנת לחזות בשטפונות. לאחר שאכזבתי אותם וגיליתי להם שרצתי את כל הנחל ולא ראיתי אפילו שטפון קטן (אם כי כתוצאה מטפטוף, היו קטעים עם סלעים ממש חלקים שדרשו זהירות)המשכתי בנאקב על הגדה ההצפונית של נחל אוג.
סינגל היורד לנבי מוסא
עולים על שלוחה לכיוון שרשרת רכסים וסינגלים מרשימים כאשר הכיוון הכללי הוא נבי מוסא. מידי פעם עולים ויורדים מסכין אחת למישנה כאשר המכשול העיקרי הוא כמות עצומה של אופנועים ההורסים את השטח ומרעישים בצורה בלתי סבירה.
מרחוק כבר רואים את נבי מוסא – מבנה מרשים ולא קשור בכלל לאזור. בסמוך אליו ההטמנה האחרונה שלנו. נמשיך בערוץ אולם מיד עולים על נאקב המתחבר לכמה מאות מטרים שוב לנחל אוג ונכנס לערוץ נקיקי ללא שם. בשלב מסויים עולים על הגדה התלולה ונתחבר לנאקבים נוחים חזרה לבסיס נבי מוסא ולרכב.
מסלול מרשים במיוחד ומפתיע – בהחלט אחזור לאזור הזה לבחון אזורים מסלולים – כמות האפשרויות כאן בלתי מוגבלת. ריצה נוספת התמקדה באזור דרומי יותר – מונטר, הורקניה והלאורה של ירמיאס
44 ק"מ, 1,850 מטר טיפוס רמת קושי/טכניות – קל-בינוני self-supported . (הסבר למונחים)
למסלול לחצו כאן
פירוט חלק מהמסלול מבוסס על תיאוריו של שוקה רווק ו/או מנחם מרקוס – מקור חלק מהצילומים ממאגרי תמונות ובתוכנת AI. חלק מהמסלול לא בוצע בפועל.
מגוון בורות באזור
בורבור יותר מתוחכם
הרשמו לקבלת עדכונים
בכל פעם שיפורסם מאמר חדש באתר תקבלו מייל. המנויים מקבלים תכנים יחודיים שאינם מתפרסמים במקורות אחרים. אנחנו לא שולחים פרסומים או ספאם
תאור המסלולים וקובץ מסלול gpx הוא תיאורטי בלבד. חלק מהמסלולים כוללים קטעים מסכני חיים! היציאה למסלול היא באחריותכם בלבד! לפני יציאה למסלול יש לברר את תנאי מזג אוויר, שטחי אש, אישורי ואיסורי תנועה. רק חלק מהמסלולים נבדקו בפועל ויתכנו שינויים לאורך זמן.