מאת: אופיר ורדי 23/04/2022
מירוצי ריצה בשטח הם דרך מופלאה לשלב ריצה במקומות חדשים בעולם ולחוות את הנוף באקסטרים. לא ממש ברור לי איך זה קרה אולם מצאתי את עצמי רשום ל-MIUT – מירוץ אולטרה במדיירה שבפורטוגל.מסתבר שזה מהמירוצים היפים שיש וגם די קשוח. אבל למה להקדים את המאוחר?
רישום למירוץ
הרישום מתבצע על בסיס כל הקודם זוכה – אין הגרלה. לכן מי שמעוניין צריך לעקוב מתי מועד פתיחת הרישום, להיות עם אצבע על המקלדת וברגע שנפתחת ההרשמה – להרשם.מדיירה
אי השייך לפורטוגל. מעבר למירוץ עצמו כדאי להקדיש לו עוד מספר ימים – יש באי אתרים, מסלולים ונופים עוצרי נשימה וגם האוכל לא רע.
ברגע שנרשמים כבר כדאי להזמין מלונות – אחרת הכל בתפוסה מלאה ואין מקום פנוי…בסמוך למירוץ כדאי להיות / לעבור למלון ב- Machico שזה נקודת הסיום של כל המקצים ומשם יוצאים האוטובוסים לזינוק.
יום לפני – הכנה מנטלית למירוץ
זה מירוץ P2P כלומר מתחיל ומסתיים במקומות שונים כאשר מקום הזינוק הוא בקצה השני של האי וקצת קשה להתנהל שלא דרך ההסעה חינם של מארגני המירוץ.
ה-MIUT – Madeira Island Ultra Trailהוא מירוץ אשר חוצה את האי מדיירה, עובר בפסגות ההרים, בלבדות (ערוצי השקיה), סינגלים ועשרות אלפי מדרגות לאורך 115 ק"מ ו-7,300 מטר טיפוס בנופים מהממים ומגוונים. המירוץ מפתיע ופראי, מהים להרים ובחזרה בסינגלים בוציים ביערות, ערוצי נחלים, גשם, קור ונחשב לאחד ממסלולי המירוץ המבוקשים והיפים בעולם.
היערכות למירוץ
תחזית מזג האוויר שרואים לאי מדיירה לא משקפת את המציאות. צריך להיערך לקור משמעותי – סמוך לחוף יחסית נעים אולם בפנים האי בפסגות ההרים ממש קר – כ-4-6 מעלות. יחד עם רוח וגשם אפשר להגיד שקר.
ישנם במירוץ מספר מקצים – הארוך הוא -115 ק״מ ויש 85, 60, 42, 12 ק״מ. בהחלט ניתן לשקול את מקצה ה-85. כל המקצים למעשה משתלבים במסלול של המקצה הארוך בנקודות שונות. מקצה ה-85 מוזנק ב-6:00 בבוקר כך שלמעשה לא מפסידים את הנוף כי כל החלק במסלול שלפני מבוצע במקצה הארוך בשעות החשיכה (אור ראשון ב-7:00 בבוקר)המירוץ
בשעה 21:30 יוצאים האוטובוסים ממצ׳יקו לנקודת הזינוק בפורטו מוניץ. לאחר קצת יותר משעה אנחנו מגיעים. יש יותר משעה לחכות וממש קר, רוח. עקב אי הבנה לוגיסטית שלי עם עצמי באתי למדיירה באופן מינימליסטי עם בגדים קצרים בלבד ומעיל גשם שהוא חלק מציוד החובה. למזלי השכלתי לרכוש באקספו שרוולונים שדי הצילו אותי. אז אני עם השרוולונים ומעיל הגשם וקופא מקור. לבסוף מגיעה השעה 00:00 ואנחנו יוצאים לדרך. המסלול מתחיל בעליה בישוב על כביש למשך מספר קילומטרים. זו טעות חמורה להתחיל כזה מירוץ מהר מידי אולם זו טעות חמורה אף יותר (עבורי) להתחיל כזה מירוץ לא מהר מספיק. בסופו של דבר כל מירוץ שטח הררי מתנקז לסינגל ואז אם אתה תקוע אחרי מאות ואלפי רצים, אתה לא מתקדם בקצב המתאים לך. הסוד הוא לרוץ בהתחלה מהר אבל לא מהר מידי. אתה צריך להיות עם אנשים בקצב שלך או טיפה יותר איטיים. ככה כשנכנסים לסינגל, כבר מתקדמים בקצב הנכון. בלי לחשוב יותר מידי, או לתכנן את זה זה בדיוק מה שעשיתי. עליתי די מהר את העליה הראשונה של ה-500 מטר בכביש שלאחריה ירידה ואז באמת ראיתי את נהר הפנסים ממול תקוע בסינגל – השלב המאתגר הזה במירוץ עבר בהצלחה.מאות אנשים מתקדמים לאט בירידה הראשונה
30 הקילומטרים הראשונים במירוץ קשים (גם כל השאר קשה). יש בשלב הזה 3,000 מטר טיפוס וכל הזמן יורד גשם. בתשעת הקילומטרים הבאים עולים כ-1,000 מטר. אני נכנס למילכוד. אומנם לא מילכוד 22 שהוא המילכוד האיכותי ביותר, אבל עדיין מילכוד.גרף הגבהים של המירוץ
מאחר ויש הפרש טמפרטורות משמעותי בין פסגות ההרים לעמקים הנמוכים חיכיתי להגיע בחזרה למטה בסינגל יפיפה ביער שלמרות החושך נהנתי ממנו מאוד ואז הורדתי את המעיל. מאחר ומיד שוב מטפסים התאזנתי לחלוטין מבחינת טמפרטורה והכל הסתדר.מדרגות מעץ בסינגל ביער
בנוסף לכך הכל חלקלק – כמובן שהמדרגות הן גם בירידות. באולטרה יש הרבה זמן לחשוב ואז הבנתי שלמי שיש נעליים במידה גדולה סובל מחיסרון בירידה במדרגות – במיוחד במדרגות בשטח, שכל אחת בגובה, בזווית, ברוחב שונה. לא כל הנעל נכנסת למדרגה ואז אתה פחות יציב ויכול לנוע פחות מהר.השילוב של ערפל ויער ירוק – עוצר נשימה
האור עולה ואת שאר המירוץ מלבד השעה האחרונה אבלה באור. כתבתי אבלה כי זאת הייתה המטרה שלי – להנות. מהריצה, מהנוף, מהחוויה. לכן רצתי כל הזמן בקצב נוח מינוס. נהנתי בעליות, בירידות, במדרגות, בסינגלים (לא כתבתי במישור כי אין במירוץ הזה שום מישור). אני לא חושב שיש טעם לפרט על כל חלק וחלק, כל עליה וכל גרם מדרגות. צריך לזרום במסלול במירוץ יש זמני קאטאוף בתחנות – ככל שהמירוץ מתקדם אני רואה שאני מתרחק מהן בצורה משמעותית והן כבר לא פקטור.