נוסעים עם המשפחה לחופשה באילת ולא רוצים לוותר על ההזדמנות לרוץ ריצות שטח באחד מהאזורים המיוחדים והיפים בישראל? הכנתי מספר מסלולים קצרים (יחסית) שיאפשרו לכם לצאת עם הזריחה למיטב האטרקציות בשטח באזור אילת ולהספיק ברוב המקרים לחזור לארוחת הבוקר.
ניסיתי לתכנון מסלולים שיהיה קל ככל הניתן להגיע אליהם ולנווט בהם לאור שיבושי ה-GPS באזור אילת. כלומר, שיהיה אפשרי, רק עם סיפור הדרך להגיע ולהשלים את המסלול. יחד עם זאת יש לציין שלרוב, במיוחד במסלולים היותר צפוניים, אין בעיית קליטה במיוחד בשעונים מתקדמים.
כל המסלולים (חוץ מאחד) מעגליים על מנת שיהיו יותר קלים לוגיסטית לביצוע. קישור לכל המסלולים בסוף העמוד
קניון עדה
מסלול ראשון הוא בדרך לאילת (בהנחה שאתם עם רכב) ומהווה הפסקה טובה קצת אחרי אמצע מהנסיעה. נחל עדה נמצא בדרום הנגב / אזור הערבה התיכונה ויכול להוות טיול משפחתי קצר או ריצה קלילה בתוואי מפתיע ויפה במיוחד. קניון אבן החול מתחתר בסלע חול אדום ונמצא בשטח אש. לרוב אין בעיה לטייל בו בחגים / שבתות וניתן (מנסיון) גם לתאם באמצע השבוע – בטלפון 08-9902926 כאשר מספר המסלולים הם דרך הרכב 19160 ומסלול הטיול עצמו 17581.
ההגעה היא מכביש 40 – מול חניון לילה נחל פארן פונים מזרחה לשביל אדום ולאחר כ-4.5 ק"מ פונים לפיצול כחול ולחניה לתחילת המסלול. אפשר לכתוב בוויז או בגוגל קניון עדה ותגיעו ישירות למקום.
מתחילים במסלול המסומן כחול ונכנס לקניון צר שבו סולמות ויתדות.
לאחר כחצי ק"מ מגיעים לתצפית על האזור
ממשיכים על פסגת הרכס על סכין ונרד לכיוון נחל עדה. השביל מתפצל לסימון שחור.
עכשיו יש שתי אפשרויות – הנוחה והקצרה יותר – להמשיך בסימון השחור חזרה לרכב
האפשרות המעניינת היא להמשיך בתוואי הנחל עד שנגיע למפל מרשים ובלתי עביר.
יש לחזור קצת אולם אל חשש, ניתן לטפס על הגדה הדרומית ולעזוב את תוואי הנחל, ממשיכים בשביל נוח ונעבור בבאר עדה. מכאן ניתן להמשיך לגב עדה (כדאי אם הוא מלא) או מבאר עדה להמשיך צפונה וחזרה לרכב.
בכל האזור מגוון מרשים של עקבות של פרא, צבי הנגב, זאבים, שועלים ועוד…
אם מקצרים וחוזרים במסלול השחור – זה סיבוב של 3 ק"מ בלבד. במסלול הארוך יותר:
6.5 ק"מ, 240 מטר טיפוס רמת קושי/טכניות –קל. self-supported . (הסבר למונחים)
קניון שחורת, נחל רחם, נחל אמיר
ממשיכים לנסוע לכיוון אילת למסלול מרהיב נוסף. נוסעים דרומה על כביש 90, לאחר שעוברים את באר אורה וכ -800 מ' אחרי תמרור הק"מ ה-21 בכביש 90 פונים ימינה בסימון השלטים החומים הגדולים – "לעמודי עמרם" ול"קניון שחורת" ממשיכים בשביל וחונים את הרכב בחניון לילה שחורת הנגיש לרכב פרטי.
מכאן מתחילים את המסלול ורצים כקילומטר מערבה , עוברים את חניון לילה קניון שחורת מערבי ונכנס לקניון שחורת עצמו שבו עובר גם שביל ישראל.
ממשיכים בקניון הרחב
לאחר כ-1.5 ק"מ מגיעים לפיצול שבילים – שביל ישראל שמאלה, שביל אדום ימינה ואנחנו נמשיך ישר. ממשיכים לעלות לאורך הנחל ולאחר כ-6 ק"מ מגיעים לנחל רחם. פונים מזרחה (כלומר ימינה)
לאחר כ-9 ק"מ נתחבר שוב לשביל ישראל לכיוון דרום. בנקודם זו ניתן לסטות צפונה לגבי רחם במידה והם מלאים (כלומר להמשיך צפונה על שביל ישראל ואז לחזור).
נמשיך בשביל ישראל לכיוון דרום, נעבור פיצול של שביל כחול ונגיע לפיצול נוסף – שביל ישראל ימינה שביל אדום שמאלה ונחל אמיר בסימון ירוק.
ניתן לבחור אם לחזור בנחל אמיר אשר תחילתו בעליה תלולה או בשביל ישראל. שתי האפשרויות יפות וטובות.
בסוף שתי האפשרויות – נחל אמיר או שביל ישראל מגיעים לחניון הלילה ולרכב.
15 ק"מ, 600 מטר טיפוס רמת קושי/טכניות –קל. self-supported . (הסבר למונחים)
סכין יותם, הר שחמון, נחל יעל
ממש במפגש רחוב הספורטאים ורחוב הרים יש מרכז ספורט ובו חניה. נחנה את הרכב ונתחיל את המסלול בדרך נוחה שנקראת דרך בית הקברות לכלבים. אפשרות נוספת היא להכנס לשביל של בית הקברות לחיות העביר לרכב פרטי עד לפיצול עם נחל יעל ובכך לקצר במעט את המסלול.
לאחר כקילומטר, יש אפשרות לפנות ימינה בסימון אדום לנחל יעל או להמשיך ישר בשביל.
אם פונים ימינה, עולים בנחל יעל עד לפיצול עם שביל כחול כאשר ניתן להמשיך בו או להמשיך עוד קצת בנחל יעל עד לערוץ הבא ובו לפנות שמאלה עד לחיבור עם השביל הכחול.
ממשיכים בשביל הכחול עד לחניון לילה נחל נטפים. נפנה לכיוון דרום (יש לקחת את השביל הכי שמאלי) עד שנגיע לפיצול עם שביל כחול – ונראה את סכין יותם
נעלה על הסכין עד לסופו- הריצה על הסכין מומלצת ביותר!
השביל יורד מהסכין ומגיע לשביל ג'יפים רחב נמשיך בשביל ימינה (דרומה) כמה מאות מטרים עד לפיצול שמאלה ושוב שמאלה. נכנסים לסינגלים של אופנים לכיוון מזרח – העיר. ממשיכים ממש לכיוון מזרח עד שמגיעים חזרה לרכב.
ניתן לבצע את המסלול גם בכיוון ההפוך.
9.5 ק"מ, 340 מטר טיפוס רמת קושי/טכניות –קל. self-supported . (הסבר למונחים)
הר יהורם, הר שלמה, נחל נטפים ומפלים
אולי ישמע שאני מגזים, אבל גם המסלול הזה מרהיב וקשה לוותר עליו – הוא יחסית יותר קשה וטכני.
ההתחלה מחניון לילה הר יהורם על כביש 12. לוקחים את השביל השחור ומיד נטפס על הר יהורם
ממשיכים בשביל השחור, נעבור את מצפה הר יהורם ואת אוכף המילניום – נקודה עם מוניטין גבוה מידי. נמשיך ונגיע לפיצול שבילים – כאשר בפיצול ממשיכים לכיוון פסגת הר שלמה בשביל כחול.
אל תוותרו על התצפית מפסגת הר שלמה
השביל הכחול ממשיך מפסגת הר שלמה בנחל בת שבע – מפלים. מדובר על ירידה קצרה אבל תלולה וטכנית.
נמשיך במורד הנחל המשופע במפלים, סולמות ודרגיות
עד שנגיע פיצול נוסף עם דרך רחבה – נחל נטפים.
כאן נפנה שמאלה – צפונה כאשר בהמשך השביל הרחב הופך לדרך להולכי רגל ומתחבר לשביל ישראל.
נמשיך מערבה (כלומר נפנה שמאלה) בשביל ישראל בנחל נטפים כ-200 מטר עד לפיצול עם שביל שחור הממשיך בתוואי הנחל עצמו.
(שביל ישראל עולה על שלוחה). שימו לב שקצת לפני יש שביל אדום הפונה דרומה – לא להתבלבל ולא לעלות עליו.
השביל השחור עובר בנחל נטפים ועובר מספר מפלים ומתחבר שוב לשביל ישראל אשר ממשיך מערבה – עד לעין נטפים. נרד בשביל התלול והצר לעין נטפים ונחזור לשביל ישראל הממשיך דרומה עוד כקילומטר חזרה לרכב.
לאחר שעשיתי את המסלול אני ממליץ לעשות אותו בכיוון ההפוך.
12 ק"מ, 600 מטר טיפוס רמת קושי/טכניות –בינוני. self-supported . (הסבר למונחים)
נחל גשרון
קשה לוותר על נחל גשרון וגם לא פשוט לתכנן בו מסלול מעגלי. לכן, הפעם תכננתי מסלול P2P עם הקפצה של תחבורה ציבורית.
חונים את הרכב עד כביש 12 בצומת מחנה מצדה – כ-400 מטר לפני חניון לילה נחל שלמה. מכאן, בשעה 6:40 בכל יום (מלבד שבתות וחגים) יוצא אוטובוס מספר 392 – איתו ניסע תחנה אחת, משך 7 דקות, למעבר נטפים. אפשר גם לנסות לעצור טרמפ
מתחנת האוטובוס מעבר נטפים נחזור על הכביש כ-2 ק"מ לחניה של נחל גשרון עליון. מכאן נפנה מערבה לשביל השחור – שביל נחל גשרון עליון.
נמשיך בו דרומה, נתחבר לשביל ישראל הממשיך דרומה. לאחר פיצול עם שביל אדום נראה פיצול עם שביל ירוק העובר במעבר נוח מתחת לכביש – מישרוצה יכול לעבור בו על מנת להציץ ולראות את מעבר צפרא – ע"ש שם אותה אשה מעט שמנה, בשם צפרא, שניסתה לעבור במעבר צר זה ונתקעה.
נחזור לשביל ישראל ונמשיך דרומה. כל הדרך במגמת ירידה ועכשיו נגיע לעליה קצרה ותלולה – מעלה גשרון. בהעדר GPS זה הסימן שהגעתם לצוקי גשרון – בהם נפרד משביל ישראל ונמשיך בשביל שחור המתחבר לשביל רחב – נחל רחבעם. בשביל נחל רחבעם ממשיכים צפונה עד לפיצול נוסף עם נחל יהושפט – כאן נפנה ימינה – מזרחה.
ממשיכים בשביל עד לחיבור עם שביל רחב אדום – נחל שלמה ונפנה צפונה
השביל ממשיך וקצת לפני חניון נחל שלמה ניתן לעלות ישירות לצומת מחנה מצדה ולרכב.
14 ק"מ, 260 מטר טיפוס רמת קושי/טכניות –קל. self-supported . (הסבר למונחים)
הקניון האדום, נחל שני, נחל רחם
אם יש מסלול שממחיש את הלב של המדבר – זה הוא זה. ההתחלה, מחניון לילה הקניון האדום על כביש 12 (כחצי שעה נסיעה מאילת) לוקחים את השביל הירוק אשר זורם לאורכו של נחל שני ומיד נכנס לקניון האדום.
הקניון האדום הוא אחד מהאטרקציות המרכזיות במסלולי אילת – יורדים קצת בסולמות / דרגיות ועוברים בתוואי המיוחד שהקנה לו את המוניטין הרב.
לאחר שיוצאים מהקניון המתפתל ממשיכים בנחל שני בשביל הירוק
עוברים פיצול עם שביל שחור, ולאחר כ-6.5 ק"מ נגיע לפיצול נוסף עם שביל אדום.
רוב התוואי של נחל שני זורם וקל
נפנה ימינה לשביל האדום וניפרד מנחל שני.
לאחר כ-2 ק"מ, נפגשים לרגע עם שביל ישראל אולם מיד נפנה ימינה – לכיוון מערב בשביל כחול – נחל רחם.
אפשרות נוספת, למי שאוהב הרפתקאות היא להכנס לערוץ קטן מלא מפלונים ופיתולים אשר ממשיך בתוואי מיוחד
בהמשך מעלה הערוץ מגיעים למפל מרשים ובלתי עביר. אל דאגה, יש שביל נוח העולה על הגדה הצפונית שלו
אפשר לעקוב אחרי המסלול או לאלתר ולמצוא נקודת עליה לרכס מצד שמאל. בעליה לרכס תתקלו בסינגלים לא מסומנים ונוחים אשר יחזירו אתכם לנחל רחם.
עכשיו נעלה את נחל רחם
באחת הנקודות ממש בסמוך למסלול יש מצפור עצום של מאובני מאובני נרינאות
למעשה ממשיכים בשביל הכחול עד שרואים את כביש 12 – השביל ממשיך ומתחבר לקטע כביש קצר וממשיך בעליה תלולה להר נשף.
נטפס ונחצה את הר נשף – לאחר סיום הירידה התלולה והטכנית גם היא פונים ימינה (צפונה) בשביל שחור ומיד שמאלה לשביל אדום אשר מגיע חזרה לחניון לילה הקניון האדום.
20 ק"מ, 600 מטר טיפוס רמת קושי/טכניות –קל – בינוני. self-supported . (הסבר למונחים)
כל המסלולים נמצאים כאן – יש ללחוץ על המסלול ואפשר להוריד אותו
הרשמו לקבלת עדכונים
בכל פעם שיפורסם מאמר חדש באתר תקבלו מייל. המנויים מקבלים תכנים יחודיים שאינם מתפרסמים במקורות אחרים. אנחנו לא שולחים פרסומים או ספאם
תאור המסלולים וקובץ מסלול gpx הוא תיאורטי בלבד. חלק מהמסלולים כוללים קטעים מסכני חיים! היציאה למסלול היא באחריותכם בלבד! לפני יציאה למסלול יש לברר את תנאי מזג אוויר, שטחי אש, אישורי ואיסורי תנועה. רק חלק מהמסלולים נבדקו בפועל ויתכנו שינויים לאורך זמן.