ים אל ים – הינו קונספט של מעבר מים אחד למשנהו – מהים התיכון לכנרת או ההיפך. אין מסלול אחד ולמעשה כל מעבר כזה, מים אחד לשני הינו "מסלול ים אל ים". יש את המסלול הקלאסי מאכזיב, נחל כזיב, מירון, נחל עמוד והכנרת שאותו רבים עושים ויש מסלולים נוספים מהקריות וכדומה
את המסלול הקלאסי של ים אל ים עשיתי מספר פעמים. ממזרח למערב, ממערב למזרח. ואז עשיתי אותו עוד כמה פעמים עם תוספות כמו עליה למצפה ימים, למצודת מונפורט ועוד. המסלול הרגיל נחמד אולם לא ממצה את האזור ואינו מגוון דיו.
לכן נולד הרעיון של ים אל ים אלטרנטיבי – המסלול הרישמי. המטרה, כרגיל, להגיע מהים התיכון לכנרת אולם במסלולים מעניינים ככל הניתן ובחפיפה מינימלית למסלול הקלאסי של ים אל ים. המסלול לא מפחד ממרחק גדול יותר, טיפוס מצטבר משמעותי, תוואי טכני ומאתגר וממגוון נופים ונקודות עניין לאורכו. יתרון משמעותי במסלול הוא שהוא משלב ריצה על רכסים ועל גדות נחלים כך שלאורכו יש נוף מרהיב המתחלף בהתאם להתקדמות.
רצתי את כל המסלול ביום אחד אולם ניתן בקלות לחלק אותו לשנים עד ארבעה ימים. המסלול מאפשר ריצה / טיול אוטונומיים לחלוטין מבחינת לוגיסטיקה ואני רצתי אותו ללא כל תמיכה או ליווי.
לאחר תיאור וסקירת המסלול אפרט יותר על הלוגיסטיקה הדרושה למסלול כזה (כ-87 ק"מ).
תאור המסלול
התחלת המסלול היא בנקודה הצפונית ביותר של חוף הים בראש הנקרה – ליד פתח מנהרת הרכבת, שם ניתן להחנות את הרכב ומיד נעלה במדרגות המובילות למגרש חניה סגור. חוצים את הכביש ועולים לשביל המקביל מצפון לקיבוץ ראש הנקרה. ממשיכים מזרחה כאשר בשלב זה, התנועה בשבילים לבנים נוחים.
התחלת המסלול – חוף הים ראש הנקרה
עוברים את שלומי וממשיכים על שביל לבן ולחילופין כביש הנצמד לאחד מגדרות המערכת. אפשר לדמיין שחוליה של החיזבאללה מאחוריך ובכך לרוץ יותר מהר.
לאחר שחוצים את כביש 8990 התוואי משתנה – יותר ויותר סינגלים, בחורש יפה. מגיעים לעין כובשים
עין כובשים
עין כובשים לא מרשים במיוחד וכמו רוב שאר המעיינות במסלול, לאור העונה השחונה יחסית, לא במיטבו.
עין כובשים
ממשיכים ועוברים מאגר ביוב (אי אפשר לטעות לאור הריח) ונכנסים לנחל נמר.
נחל נמר
השביל בנחל מאוד טכני ולא מאפשר תנועה מהירה.
גב בנחל נמר
נגיע למערת נמר
מערת נמר – הוראות הפעלה
מאחר והמסלול ארוך והיום קצר, התרשמתי מבחוץ מהמערה אולם לא נכנסתי לעומקה (אני לא אוהב לזחול).
הכניסה למערת נמר
באותה נקודה, חשבתי לעצמי, הייתי במעלה נמר ובעין נמר במדבר יהודה ועכשיו בנחל נמר ובמערת נמר בצפון.
לאורך כל המסלול, נשקף נוף מרהיב של הגליל העליון
נוף גלילי
נמשיך ונחצה את כביש 8993 בדרכנו למערת קשת.
בדרך למערת קשת לאחר חציית כביש 8993
הנוף בדרך ומאזור המערה מרשים.
מערת קשת
ממשיכים לאורך המצוק עד לחניון מערת קשת – נקודת המים הראשונה.
רואים רחוק
ממשיכים מזרחה, לאורך סינגלים בשמורת נחל בצת, בגדה הצפונית של הנחל.
על הגדה הצפונית של נחל בצת
השביל יורד לערוץ הנחל וממשיכים בו.
עוברים את עיינות כרכרה – שם מטעה לחלוטין כי אין שם לא מים ולא כרכרה.
עיינות כרכרה – חששתי להכנס כי המים עמוקים
מתחברים לנחל שרך
נחל שרך
המערה הבאה היא מערת שרך – מערה נוספת שאליה לא נכנסתי (כפי שהבנתם אני לא במיוחד חובב מערות).
מערת שרך – הוראות הפעלה
טוב, אולי קצת הצצתי פנימה
הכניסה למערת שרך
ממשיכים לרוץ בתוואי הנחל שחלק נוח במיוחד לריצה
נחל שרך
לאחר שיוצאים מהנחל מגיעים לחניון נחל שרך – שם להפתעתי היה גזלן. לא התפתתי מאחר ובהמשך המסלול יש מספיק תחנות.
בחניון נחל שרך נמצאת חורבת דנעילה – אחת החורבות המרשימות והשמורות שראיתי.
חורבת דנעילה
אשר היה בעבר כפר מהתקופה הרומית ביזנטית. בחורבה מספר בורות מים, בתי בד
חורבת דנעילה
ואפילו ניתן לרוץ ברחובות הכפר.
ריצה עירונית בחורבת דנעילה
בהחלט מומלץ לעשות באזור סיבוב
נמשיך ומיד נגיע לתחנת הדלק בגרנות הגליל – שם ניתן למלא מים ולקנות כרגיל גלידה וקולה.
נמשיך מספר ק"מ בשביל לבן עד לפיצול למערת המקדש. לאחר ירידה לא ארוכה, נגיע לאיש שבקיר
האיש שבקיר
לתבליט האיש שבקיר יש סיפור מעניין
האיש שבקיר – הוראות הפעלה
צמוד לתבליט האיש שבקיר נמצאת מערת המקדש
מערת המקדש
מהמקום נשקף כרגיל נוף מרהיב.
נוף ממערת המקדש
נמשיך ונתחבר, בפעם הראשונה, למסלול ים אל ים הקלאסי – אולם לקילומטר בלבד עד לישוב אבירים – נקודת המים השלישית.
מאבירים נמשיך בשביל העוקף את הישוב מצד דרום מערב – שביל בסימון פיראטי, די מאתגר וטכני ולעיתים קל לאבד את הסימון.
גם כאן יש החומדים את העבאדי שלי. מדהימה תחושת חוסר הביטחון התזונתי בשטח – כל הזמן צריך להסתכל ימינה ושמאלה ולאכול בסתר
העבאדי שלי ואני לא מחלק
עוברים בדרך את חורבת זווית
חורבת זווית
ועוד שרידי בורות, מערות קבורה ומבנים.
בור
בסופו של דבר מתחברים שוב למסלול ים אל ים הקלאסי
חורבת מורגות – רואים בעיקר את השלט
עוברים את תחנת הדלק בגשר אלקוש (שוב גלידה וקולה), וממשיכים בנחל כזיב.
נחל כזיב
עוברים את עין רטט, עין טבעת ועין זבול הריקים עד למעיין שלא איכזב – עין חותם.
עין חותם
זה הזמן להתרעננות לפני שנפרדים מנחל כזיב ומתחילים בעליה ארוכה להר פקיעין.
אם תסתכלו בשלב זה בשעון תופתעו שהחלק הזה במסלול, לקח לכם יותר זמן ממה שחשבתם. גם אני הופתעתי. ציפיתי לסיים באור יום אולם בשלב זה הבנתי שאכנס לחושך.
השלב הזה במסלול – כ- 5 ק"מ איטי וטכני. גם בחלקים הלא תלולים לא ממש אפשר לרוץ – וסימון המסלול לא תמיד ברור.
בכל אופן, באזור הזה יש לא מעט מערות הקרויות הוטות. הוטה היא תופעה גיאולוגית, שבה נוצר בור עמוק בסלע, אשר מגיע גם לעומק של עשרות מטרים ויכול להכיל חללים גדולים.
חרבת חותם
לאחר שעוברים את חורבת חותם, נגיע להוטה 17. הכניסה למערה דורשת ציוד סנפלינג אז רק התרשמתי מהפתח והמשכתי.
הכניסה להוטה 17
האזור הזה מרשים במיוחד ובהחלט דורש ביקורים חוזרים. בהמשך ניתן לבקר בהוטות נוספות בסטיה קלה מהמסלול.
המשך המסלול מוביל אותנו לבית ג'אן. בתי הישוב נראים לאט לאט מרחוק, עד שנכנסים לכפר. המסלול בתוך הכפר עובר בלא מעט מכולות, אולם לצערי באף אחת מהם אין מאפים! ככל הנראה אף אחד לא רוצה להתחרות במאפיה שנמצאת במרכז הכפר. בכל מקרה הפעם קניתי אייס קפה ומגוון חטיפים להמשך הדרך אולם זה לא חובה.
למעשה, כבר עברנו את שיא הגובה במסלול אבל זה לא אומר שהעליות הסתיימו. עכשיו אנחנו במגמת ירידה ולאחר ריצה ארוכה (יחסית) בכפר הנחמד, יוצאים ממנו בחזרה לטבע. ממשיכים ומטפסים להר כפיר שגם ממנו, כרגיל יש תצפית לכל האזור.
תצפית מהר כפיר
נמשיך בירידה תלולה לישוב שפר – זה אחד השבילים היפים לדעתי בארץ, סינגל זורם עם נוף פתוח, עטוף בצמחיה ופרחים. בכניסה לישוב שפר יש את עין רמיאל – עוד מעיין מאכזב
עין רמיאל
בשפר יש את המכולת האחרונה במסלול אולם הזהרו – שעות הפתיחה לא ברורות. הגעתי (וממש לא פשוט למצוא את המכולת – נראית כמו סתם בית) והיא הייתה סגורה. טוב המשכתי ואז מישהו קורא לי – במקרה בדיוק הבעלים הגיע – הפעם לא קניתי גלידה וקולה – כבר נמאס לי מזה וקניתי איזה משקה אנרגיה עמוס בחומציות.
חוצים את כביש 866 במגמת עליה (כלומר יש עליה) עד למצפה הימים.
נוף ממצפה הימים
מכאן יש ירידה בת פחות משני ק"מ אולם היא תלולה מאוד. עד עכשיו, רק עליתי את השביל הזה – להפתעתי, אומנם הירידה מאוד תלולה אולם היא לא טכנית ומאפשרת ריצה.
מתחברים לנחל עמוד כאשר המשך הנחל עד לחניון לילה נחל עמוד די טכנית ואיטית. בחניון לילה נחל עמוד, יש ברז – נקודת המים האחרונה במסלול. עד עכשיו עברנו כבר כ-70 ק"מ. החושך התחיל לרדת ולשמחתי ההמשך לא בנחל עמוד תחתון אלא במסלול מקביל. ההתחלה בשבילים לבנים מאוד נוחים לריצה.
גמל שלמה ענק
נעבור את חוקוק, ממשיכים בזהירות על כביש כקילומטר וחצי (אולם אין בכביש הזה – כביש הגישה לחוקוק וכביש 8077 ממש תנועה). בהמשך, השביל הלבן מתחלף לסינגל סבוך ומאתגר – בנחל צלמון.
יש לפלס את הדרך בין שיחים קוצניים כאשר בהמשך השביל הינו סינגל זורם (אולם מלא עשבים גבוהים אשר מקשים, במיוחד בחושך לראות אותו).
אנחנו מתקרבים לכביש 90, חוצים אותו, נכנסים לגינוסר ושם נמצא את סוף המסלול. לאחר ריצה כל כך ארוכה, ידעתי שלא יהיה לי כח לנסוע חזרה הביתה אז כבר הזמנתי לילה במלון גינוסר.
קצת לוגיסטיקה:
נקודות מזון ומים במסלול – ים אל ים אלטרנטיבי – המסלול הרישמי כולל לא מעט נקודות מים ומזון, בפיזור מושלם, כך שניתן לבצע אותו ללא צורך בתמיכה חיצונית. יש לקחת בחשבון שבפועל תתכן סטיה במרחק המופיע בשעון של כ-5-10% מציון הק"מ במפה.
נקודות למילוי מים והצטיידות במזון:
ק"מ 12 – ברז סמוך למצפור טופז – אדמית – מערת קשת
ק"מ 20 – תחנת דלק – כביש 899 גרנות הגליל
ק"מ 27 – ברז – חניון אבירים
ק"מ 37 – תחנת דלק כביש 89 גשר אלקוש
ק"מ 50 – מכולת בית ג'ן
ק"מ 59 – מכולת שפר (יש לקחת בחשבון שלא בטוח שהמכולת תהיה פתוחה)
ק"מ 68 – ברז – חניון לילה נחל עמוד
תקשורת וניווט:
ברוב המסלול יש קליטה סלולרית. מאוד מומלץ לנווט עם שעון / טלפון עם מפה מאחר ולא ניתן להסתמך על תיאור המסלול וסימונים בשטח.
ציוד מומלץ:
מאחר ויש לא מעט נקודות הצטיידות, לא צריך לקחת יותר מליטר – ליטר וחצי מים (או יותר, תלוי בקצב ההתקדמות שלכם ובמזג האוויר) ומזון בהתאם.
אני רצתי את המסלול עם נעלי הוקה ספידגוט שהתאימו באופן מושלם לכל החלקים – החל מקטעי מעבר בכביש ולסינגלים טכנים. כמו כן מומלץ לקחת מקלות לחלקים היותר תלולים.
מאחר ואני דוגל בנשיאת משקל מועט ככל הניתן, הייתי עם הציוד הרגיל שלי שכלל כובע, שרוולונים (לשמש), ווסט ריצה, כמובן ששני שעונים, פנס (התחלתי וסיימתי בחושך) – לחצו כאן לכל ציוד הריצה האהוב שלי
חלוקה לימים:
ניתן לעשות את המסלול בריצה ביום אחד – כמובן שהמסלול דורש כושר ונסיון במרחקים כאלו, או לחלק את המסלול לשנים עד ארבעה ימים – זו הצעה בלבד לחלוקה אפשרית אולם ניתן לחלק את המסלול באופן שונה בהתאם לרצונכם.
חלוקה לשני ימים: ניתן לישון בחניון לילה נחל אלקוש / חורפיש או בבית ג'אן
חלוקה לשלושה ימים: לילה ראשון באבירים, לילה שני בבית ג'אן או באמירים
חלוקה לארבעה ימים: לילה ראשון בגרנות הגליל, לילה שני בגשר אלקוש או חורפיש, לילה שלישי בשפר / אמירים
מרחק וטיפוס
87 ק"מ, 3,000 מטר טיפוס רמת קושי/טכניות – בינוני . SelfSupported
למסלול לחצו כאן
הרשמו לקבלת עדכונים
בכל פעם שיפורסם מאמר חדש באתר תקבלו מייל. המנויים מקבלים תכנים יחודיים שאינם מתפרסמים במקורות אחרים. אנחנו לא שולחים פרסומים או ספאם
תאור המסלולים הוא תיאורטי בלבד. חלק מהמסלולים כוללים קטעים מסכני חיים! היציאה למסלול היא באחריותכם בלבד! לפני יציאה למסלול יש לברר את תנאי מזג אוויר, שטחי אש, אישורי ואיסורי תנועה. רק חלק מהמסלולים נבדקו בפועל ויתכנו שינויים לאורך זמן.