כיצד קובעים מהו הקושי שבמסלול מסויים? האם זה המרחק? הטיפוס המצטבר? עד כמה הוא טכני? ובכן, במסלול הזה הכל בא לידי ביטוי וזה אכן מסלול מאתגר וקשה במיוחד.
נחנה את הרכב ליד כפר הנוקדים – מקום חניה בטוח לרכבים. מכאן נפנה בשטח על שביל ג'יפים לכיוון דרום, עוברים ליד מאהלים בדואים ופונים מזרחה, התוואי יחסית נוח. עולים את מעלה סכין קנאים – המעלה הכי קל ונוח שיהיה במסלול (ויהיו הרבה…)
סכין קנאים
בסופו נגיע להר קנאים. המסלול מטפס להר בשביל תלול בקצה הדרום מערבי שלו
זריחה בהר קנאים
כאשר יורדים מההר בשביל יותר נוח וממשיכים על גבי סכין (עוד יהיו הרבה סכינים) עד לנחל רחף.
רצים לאורכו של נחל רחף
נחל רחף
עוברים מגלשות,
מגלשה בנחל רחף
מפלונים, בולדרים
נחל רחףנחל רחף
ובהמשך, מאחר ולא ניתן להמשיך בנחל, עולים על הגדה הדרומית ורצים לכיוון מזרח.
לאחר נחל רחף
חוצים את נחל אמונים ועולים שוב לסכין מרשים עד לחיבור לשביל ישראל.
סכין בסמוך לנחל רחף
רצים על שביל ישראל צפונה לכיוון מצדה. זה הקטע היחיד במסלול שבו יש סיכוי לפגוש מטיילים אז הקפידו להגיד להם בוקר טוב.
יורדים את מעלה מרים האפיקית ומגיעים למצדה – נקודת המים הראשונה שלנו. כמובן, חובה לרכוש קולה וגלידה בקיוסק.
שבעים ומרוצים, נרד את שביל הרץ ונמשיך צפונה למרגלות מצוק ההעתקים עד לנחל בן יאיר.
מנחל בן יאיר – המטרה לעלות את מעלה החשמל. מעלה שעולה שוב למצוק לאורך כבל חשמל כאשר המטרה עמוד חשמל ענק בפסגה.
מבט מראש מעלה החשמל לכיוון למטה. התנועה – בערוץ הברור
המעלה אינו מסומן או ברור – יש לעקוב אחרי המסלול בשעון – ולעלות בהתאם לאיפה שנוח בתוך סדק כאשר מצפון צוק ומדרומנו מצוקים קצת פחות תלולים. התוואי די נוח כאשר בקטעים בודדים יש להזהר מדרדרת או להעזר קצת בידיים.
טיפוס במעלות כאלו כמובן דורש ניסיון.
מבמת המדבר נמשיך לכיוון כביש הגישה למצדה, נחצה אותו בזהירות (מדי 10-20 דקות עובר שם רכב), נמשיך בשביל אופניים ונכנס לנחל מצדה. מצדה הוא לא רק הר אלא גם נחל.
נחל מצדה
כבכל נחל באזור, גם כאן יש מפלונים, מגלשות, קטעים יותר טכנים וקניונים
נחל מצדהגב קטן בנחל מצדה
כאשר המעקף שלהם די ברור בשטח.
מפל בנחל מצדה
התוואי משתנה ככל שעולים בנחל כאשר לבסוף יוצאים ממנו ומגיעים שוב לכביש הגישה למצדה.
כאן, מבעוד מועד, הטמנו מים לפני שחנינו בכפר הנוקדים (כ-5 דקות נסיעה מכפר הנוקדים). המיקום להטמנת המים הוא:
https://maps.app.goo.gl/PzHkvj8gsy5H2vcE9?g_st=iw
שוב חוצים את הכביש בזהירות. נכנסים למעלה שמש – שעולה לפסגת הר בן יאיר מדרום.
מפסגת הר בן יאיר
המסלול מוביל אותנו להמשך ולירידה מהר בן יאיר מצפון. הירידה כאן קשה – תלול עם דרדרת, מי שמתקשה לרדת מנקודה זו, יכול לרדת מהעליה הקלה – בה עלינו להר. נפנה לכיוון צפון מערב ונכנס לערוץ נחל ענבה.
נחל ענבה
נחל ענבה מרשים ביותר. התוואי מתחיל רגוע ומתון והופך להיות קניוני, עם מפלים, גבים, ועיקופים הכרחיים הדורשים מיומנות וזהירות.
נחל ענבה
התנועה בנחל איטית מאחר והוא מאוד טכני
קטע קצר שאינו טכני בנחל ענבהמפל וגב בנחל ענבהמצוק נחל ענבה
המשך הנחל לא ניתן למעבר מאחר ומגיעים למפלים עצומים
מפלי נחל ענבה – מקור google earth
לפני שנגיע עליהם, יש לטפס על הגדה הדרומית ולאתר שביל אשר ממשיך לכיוון מזרח.
ממשיכים מזרחה כאשר אין ממש שביל ברור, עד שמגיעים שוב לשפת מצוק ההעתקים למעלה צאלים הדרומי.
מעלה צאלים הדרומי, הוא מעלה נוח במיוחד (באופן יחסי) שמאפשר ירידה קלה ובטוחה ממצוק ההעתקים – השביל ממש ברור עם סימוני רוג'ומים לכל אורכו. בסוף מגיעים לשביל שמוביל לכיוון מצדה. נזרום איתו דרומה עד שנגיע לנחל מבצר
נפנה לכיוון מערב – התוואי יחסית מאוד מתון אולם עם הרבה אבנים אז התנועה איטית ולא ממש מאפשרת ריצה. נעבור מפל בגדה הדרומית ואז נראה ערוץ העולה לכיוון צפון.
מעלה בן יאיר הצפוני
זה מעלה בן יאיר הצפוני. כמו כל מעלה, מלמטה זה נראה בלתי אפשרי, או בדיחה שמישהו סיפר על חשבונכם. אולם למעשה זה מבחן נחישות. זה מעלה ארוך ולא קל על מפולת אבנים ובולדרים. התנועה בקו כמעט ישר כאשר אין ממש סיכון. כמובן שיש צורך בנסיון ובזהירות בקטעים מסויימים.
מעלה בן יאיר הצפוני – מבט מלמעלה
בסופו של דבר חוזרים לבמת המדבר – לנקודה הקרובה לתחילת מעלה צאלים דרומי. מכאן נתחבר שוב לשביל ישראל לכיוון דרום – מצדה. נמשיך איתו עד למצדה – שתהווה נקודת המים השלישית שלנו.
נמשיך והפעם נעלה את מעלה מרים האפיקית. מיד בסוף המעלה, נפנה לכיוון מערב על שביל די ברור כאשר לאחר מספר דקות, עולים על סכין מרשים במיוחד אשר נעשה צר יותר ויותר.
הנוף המצוקי של אפיק נחל מצדה מסביב עוצר נשימה.
לאחר שיורדים מהסכין, נשמח קצת לרוץ על דרך ג'יפים / שבילי אופניים. אולם השמחה תהיה קצרה כי מצפה לנו מעלה נוסף – מעלה סרפנטינות אשר חותך ומקצר את סינגל האופנים קנאים.
מכאן ממשיכים מספר ק"מ לכיוון מערב. נחצה שוב ושוב את סינגל האופנים שמתפתל בצורה חסרת הגיון. התוואי טכני ומאחר והוא גם בעליה ובסוף הריצה, לא קל לרוץ בו.
בסופו של דבר נתחבר לשביל הגישה להר קנאים ולכביש המוביל למצדה. נותרו לנו קצת יותר משני ק"מ שרובם בריצה על הכביש וחלקם בשטח במטרה לקצר עיקול גדול.
בסופו של דבר, מדובר על מסלול קשה מאוד. ניתן לפצל אותו לשני מסלולים נפרדים שכל אחד מהם יכול להוות אתגר בפני עצמו.
גרף העליות במסלול
56 ק"מ, 2,700 מטר טיפוס רמת קושי/טכניות – קשה מאוד. Self Supported
למסלול לחצו כאן
הרשמו לקבלת עדכונים
בכל פעם שיפורסם מאמר חדש באתר תקבלו מייל. המנויים מקבלים תכנים יחודיים שאינם מתפרסמים במקורות אחרים. אנחנו לא שולחים פרסומים או ספאם
תאור המסלולים וקובץ מסלול gpx הוא תיאורטי בלבד. חלק מהמסלולים כוללים קטעים מסכני חיים! היציאה למסלול היא באחריותכם בלבד! לפני יציאה למסלול יש לברר את תנאי מזג אוויר, שטחי אש, אישורי ואיסורי תנועה. רק חלק מהמסלולים נבדקו בפועל ויתכנו שינויים לאורך זמן.