מסלול קצת שונה מהרגיל אולם אין לחשוב שבגלל זה הוא קל. המסלול כולל את הנחלים קינה, כנפן, חמר וכמעט כולו במגמת ירידה ולמעשה אין כמעט עליות!
רוב המסלול הוא בערוצי נחלים – זה אומר שלמרות שהתוואי יחסית יריץ, הוא טכני – ובמסלול ארוך הקושי מצטבר – זה לא פשוט לרוץ שעות ארוכות על חלוקי נחל, אבנים, סלעים וכדומה.
בנוסף, המסלול הוא P2P – כלומר קווי ולכן יש צורך בשני רכבים. ניתן לקצר או לשנות את המסלול ולעשות רק את הלופ הראשון – כלומר את קינה וכנפן, או רק את החלק השני – נחל חמר. הלופ הראשון הוא כ-30 ק"מ ונחל חמר קווי הוא כ-23 ק"מ.
רכב אחד מחנים בחניון מצד זוהר על כביש 31 שזה סוף המסלול ומיד נוסעים למפעל הסיד נגב מינראלים – דרך כביש 258. יש אפשרויות רבות לנקודת התחלת המסלול אולם החניה ליד השער של המפעל בטוחה (יתכן שיש נקודות נוספות לחניה בטוחה).
גמל ראשון מתוך גמלים רבים שראינו במסלול
לאחר ריצה קצרה על הכביש נכנסים לשטח למסלול מאולתר וחביב המגיע לנחל חמר. ממשיכים ונכנסים לנחל קינה
נחל חמר הוא נחל רחב ונחל קינה מתחיל להיות יותר מעוקי ככל שמתקדמים בו למעלה.
משחק אבנים בתחילת נחל קינה
מידי פעם עוברים גבים כאשר מצבם תלוי במועד השטפון האחרון.
גב בנחל קינה
ממשיכים במגמת הטיפוס כאשר עוברים בין ערוצים שונים של נחל קינה. ממשיכים בתוואי הסלעי אשר מאפשר קיום גבים.
נחל קינה ובולדרים
בסביבות הק"מ ה-8 נגיע לפיצול יובלים – המסלול הרגיל של נחל קינה ממשיך מערבה ואנחנו ניקח את הערוץ הפונה מזרחה. בערוץ זה מספר גבים חביבים והתפצלויות.
גב שקצת התייבש
בנקודה נוחה בערוץ עולים על השלוחה לכיוון דרום מערב עד שנגיע לפסגה מקומית המאפשר תצפית על תוואי הנחל והסביבה.
אזור נחל קינה
מכאן, יש ירידה תלולה חזרה לנחל קינה.
הירידה חזרה לנחל קינה
לאחר שירדנו בזהירות, ממשיכים בנחל קינה כקילומטר -גם כאן יש גבים.
גב
לכל גב יש שתי זוויות
נחל קינה
עד לגב קינה הנמצא מתחת לשני מפלים מרשימים.
גב קינה
גב קינה הוא אחד מהגבים המרשימים באזור, הוא גדול, עמוק ומחזיק מעמד הרבה זמן לאחר שיטפון.
"התבוננות"
מכל שלב בעליה הנוף נראה יותר ויותר מרשים
גב קינה והמפל
המשך המסלול הוא בעיקוף למפל קינה הבלתי עביר ומגיעים לבורות עוזה – מספר בורות מים לא ממש מתוחזקים כאשר אחד מהם היה מלא.
אני ממלא את בורות עוזה – עכשיו הם מלאים!
מבורות עוזה מתחילים לנוע לכיוון מזרח, על מנת להמנע מלעבור בישובי הבדואים. למעשה כל המסלול לא עובר בישובים בדואים אשר נפוצים באזור (עדיין יש לא מעט עדרים, גמלים, רועי גמלים).
נעבור במאגורת כיסן שכרגע אוגרת רק חול וחצץ ונמשיך בסינגל נחל כיסן עד לחיבור עם שביל ישראל ולנחל כנפן.
נחל כנפן חביב ביותר – למרות שהוא יחסית טכני, חבורה גדולה של אופנועי שטח ירדה אותו קצת לפנינו. הייתי בטוח שבשלב מסויים נעקוף אותם אולם אנחנו מתקדמים במורד הנחל והם אינם. סימנים הראו שהם עברו בתוואי (סימני הצמיגים וריח שרוף של עשן) ואכן, לבסוף, ממש לפני הכניסה לחלק המעוקי של הנחל, עברנו אותם. לאחד מהם היה פנצ'ר בגלגל ובאותו זמן התבוננתי בנעלי השטח שלי – ההוקה מאפטה, שלעולם אין בהם פנצ'רים.
גב בנחל כנפן
בכל אופן, בנחל כנפן יש פחות גבים מאשר בנחל קינה אולם הוא יפה מאוד.
תחילת המעוק של נחל כנפן
המעוק של נחל כנפן הוא ממש מגרש שעשועים של אילתורי ירידות, מעברים צרים בין גבים, קצת קפיצות וכדומה.
קצת קפיצות בנחל כנפן
קצת לפני סיום הנחל, הוספתי נחל בונוס.
מדרגות סלע
על מנת להגיע אליו – עולים בשלוחה עד שמתחברים לשביל ג'יפים נוח העולה להר כיפון.
בהר כיפון, מנצלים שלוחה תלולה לרדת לערוץ החל (אין לא שם והוא אפילו לא מופיע במפות) – יורדים יש למפל מרשים עם שלוש מדרגות שבכל אחת מהן גב.
נחל בלי שם עם מפלים וגבים
מאחר ולא היה לי שום מושג מה תוואי הנחל, התכוננתי לכל מצב אולם המשך הנחל חביב ונוח – בנאקבים ברורים ויחסית קלים.
מה מסתתר שם מאחור?
הנחל מתחבר לנחל חמר וממשיכים בו ועוברים את מערת חמר. הגישה אליה קצת מאתגרת וכאמור, זו מערה ואני לא מתחבר למערות.
מערת חמר
עד שמגיעים לכביש הגישה לנגב מינרלים ולכביש 258. מראש, הטמנו נוזלים ומוצקים להמשך המסלולץ
המסלול ממשיך בתוואי הרחב של נחל חמר. מדובר על קילומטרים ארוכים של דרך מנהלתית על חלוקי נחל אולם זה לא הזמן להתייאש. כאשר הנחל מתחיל להיות יותר סלעי ורואים מעט גבים, זה הסימן שאנחנו מגיעים למפל הגדול של נחל חמר.
מבט ממפל חמר
לאחר שמתרשמים מהמפל ומהקניון העצום שנפרש מתחתיו, עולים מעט על מנת להתחבר לשביל אשר יורד בתלילות לנחל ובחלקו האחרון עובר בסדק בצוק.
ירידה לנחל חמרנחל חמר
בנחל חמר גבים רבים לכל אורכו. כדאי להגיע ממש אחרי שהנחל שוטף ואז ממש רצים במשך קילומטרים בזרימה של הנחל ובתוך עשרות גבים.
המשך המסלול הוא בנחל עצמו – השביל המסומן מידי פעם סוטה מהנחל לאחת הגדות – אולם אפשר לבחור איך להתקדם.
בהמשך, מגיעים למעוק עצמו שאותו אי אפשר לרדת בלי חבל. קיים שביל אשר עוקף את המעוק ומתחבר שוב לנחל.
מכאן, ההמשך בתוואי טכני שאינו מאפשר התקדמות מהירה.
מידי פעם עוקפים בולדרים, גבים, אולם סימון השבילים מראה את הדרך הנוחה (לא תמיד) לעבור.
כאשר הנחל קצת נפתח יש פיצול של מעלה חמר – אותו נעלה.
מבט לנחל חמר ממעלה חמר
מעלה חמר הוא מעלה נוח למדי כאשר לאחר התחלת עליה התלולה, נפרש נוף פתוח לכל עבר.
נוף ממעלה חמר
השביל ממשיך בעליה מתונה יותר עד לשביל ירידה חזרה לכביש 31 ולרכב.
52 ק"מ, 1,200 מטר טיפוס רמת קושי/טכניות –בינוני . Self-supported
למסלול לחצו כאן
הרשמו לקבלת עדכונים
בכל פעם שיפורסם מאמר חדש באתר תקבלו מייל. המנויים מקבלים תכנים יחודיים שאינם מתפרסמים במקורות אחרים. אנחנו לא שולחים פרסומים או ספאם
תאור המסלולים וקובץ מסלול gpx הוא תיאורטי בלבד. חלק מהמסלולים כוללים קטעים מסכני חיים! היציאה למסלול היא באחריותכם בלבד! לפני יציאה למסלול יש לברר את תנאי מזג אוויר, שטחי אש, אישורי ואיסורי תנועה. רק חלק מהמסלולים נבדקו בפועל ויתכנו שינויים לאורך זמן.