הקיץ הישראלי מכה ללא רחם ורצי השטח מחפשים מקלט במקומות קרירים שאינם קיימים בישראל. הדרך היחידה לשמור על קרירות הדעת בריצות בינוניות היא באמצעות אותם מעיינות – נביעות של מים קרירים הנאגרות לרוב בבריכות ומאפשרות טבילה והתקררות המחזיקה בימים חמים לפחות 10 דקות או 2 ק"מ רצופים של ריצה.
מסיבה זו יצרתי את הסיבוב המושלם לימים חמים עד חמים מאוד – מסלול 2 ק"מ למעיין. המסלול הוא כ-22 ק"מ ויש בו כ-11 מעיינות שמאפשרים טבילה והתקררות.
השנה הייתה שנה שחונה במיוחד ולמרות זאת מספר הברזל 11 מעיינות פעילים נשמר – יתכן שבשנים הבאות יהיו אפילו יותר מעיינות שהשנה יבשים ולרוב הם מלאים במים.
במסלול יש גם שתי נקודות למילוי מים (לשתיה) – אחת כל 10 ק"מ.
מתחילים בטיפוס חביב לכיוון בית חולים הדסה – נעבור את מחלקת רפואה דחופה, את המחלקות הפנימיות – ונבחן את שביל הדסה שנקרא במחווה לבית החולים. אנחנו רק בתחילת הריצה, אז אין צורך עדיין בשירותי בית החולים לכן נמשיך לכיוון עין שריג.
עין שריג – ריק השנה
עין שריג השנה ריק – לכן הוא לא נספר במניין המעיינות (יש ספירה נפרדת למעיינות ריקים). גם כאשר עין שריג מלא הוא לא ממש אטרקטיבי לדעתי אז הוחלט להבליג ולהמשיך הלאה.
טבילה מרעננת בעין תמר
ממשיכים בציר המעיינות ונגיע לעין תמר – מעיין חביב שגם השנה ריק. מניין המעיינות עדיין אפס אולם אנחנו צוברים חום לקראת הטבילות הקרבות.
ממשיכים ומגיעים לעיינות עוזי – יש כאן שני מעיינות גדולים ומוכרים.
המעיין התחתון חשוף לשמש כל הזמן אולם מציע נוף אינפיניטי מרהיב
עין עוזי – המעיין התחתון
המעיין העליון מוצל ולדעתי יותר אטרקטיבי
עין עוזי – עליון
נרד מעיין עוזי עליון בסינגל תלול עד עין חנדק – מעיין נקבה עם מים קרירים וצלולים – אל תוותרו על שתי הנקבות שבו (השניה יותר ארוכה ועמוקה) – כרגע אנחנו במעיין מספר 3.
עין חנדק
מכאן עולים לאבן ספיר ויורדים לעין ספיר – מעיין חביב (שסביבתו לא ממש נקיה) – מעיין מספר 4.
הנה, יש גם תמונה לא של מעיין
במסלול המשופר יש רק 1-2 גדרות שעליהם צריך לטפס וזאת במטרה לקצר קצת את המסלול ולא לחזור על מקטע שכבר עשינו.
עין אשקף – חדש! יש נדנדה במים
ממשיכים ומגיעים לעין אשקף – מעיין קטן וחביב (יש לשים לב לירידה מהשביל הלבן שאינה ממש ברורה) ולידו יש את עין ערן – בריכה גדולה שתמיד נראית ירוקה. אלו היו מעיינות 5 ו-6.
מכאן יש עליה ארוכה לחורבת סעדים
בור במבי
מעט מעל השביל בדרך לחרבת סעדים יש את בור במבי – קל לפספס אותו אולם באופן מפתיע הוא עמוק ויש בו מים צלולים! על מנת להכנס יש להביא חבל. סליחה בעצם להכנס אין בעיה אבל בשביל לצאת צריך את החבל. (למעשה זה יכול בקלות להחשב כמעיין נוסף רחיץ אולם השארתי אותו כגיבוי למצקצקים – אם מישהו יחשוב לפסול את אחד המעיינות שציינתי בספירה – אפשר להוסיף אותו כתחליף)
הסינגל התלול עולה לכיוון עין סעדים (ויתרנו על עין סעדים שתמיד ריק) – ובחרבת סעדים יש את נקודת מילוי מים הראשונה.
ממשיכים ברשת סינגלים נחמדה ויריצה עד לאחד מהמעיינות החביבים עלי – עין איתמר – מעיין מספר 7.
עין איתמר
קצת לפני עין איתמר ניתן לבחון את עין נעמה – מעיין נקבה ארוך וריק שאינו מוכר (סימנתי במפה).
הנקבה של עין נעמה
מיד אחרי עין איתמר יש מעיין נוספר שאינו מוכר – עין טי"ש. ממשיכים כמה עשרות מטרים מעין איתמר על השביל עד העיקול, יש שם כמה זולות – מחפשים עץ תאנה – ובין השורשים שלו יש נקבה נוספת מרשימה – גם היא ריקה אולם נחמד להתרשם ממנה.
הכניסה לעין תי"ש
ממשיכים קצת על השביל הלבן עד שמגיעים לחניה התחתונה של… עין לבן.
עין לבן – הבריכה התחתונה
עין לבן הוא אחד אחד מהמעיינות הפופולארים בירושלים. עין לבן מורכב משני מעיינות או שתי בריכות – הבריכה התחתונה מחייבת רחצה ותמיד יש שם אנשים.
עין לבן – הבריכה העליונה
מעט מעל הבריכה התחתונה יש בריכה גדולה נוספת – רדודה יותר ומיועדת לילדים. שני מעיינות אלו הם מעיינות 8 ו-9 במסלול.
נמשיך במגמת עליה צפונה ונגיע לנקודת מילוי המים השניה.
ממשיכים ומגיעים למעיין האחרון – עין מרים. הנקודה הידועה של עין מרים אינה מאפשרת רחצה כלל – אולם ניתן להגיע לנביעה עצמה ולנקבה עמוקה ומרשימה במיוחד (סימנתי במסלול). זה מעיין מספר 11.
הירידה לנקבה של עין מרים
בנקבה יש זרימה של מים וחלקים מעט פחות רדודים בהם ניתן לטבול את הטבילה האחרונה במסלול. ממשיכים במורד הכביש כמה עשרות מטרים לחלק התיירותי של עין מרים וממנו יש ירידה קצרה חזרה לרכב.
למעשה כל המסלול אתה רטוב ולא מרגיש בכלל את החום. בחשבון פשוט 22/11=2 – 2 ק"מ למעיין.
22 ק"מ, 800 מטר טיפוס רמת קושי/טכניות –קל. self-supported . (הסבר למונחים)
למסלול לחצו כאן
הרשמו לקבלת עדכונים
בכל פעם שיפורסם מאמר חדש באתר תקבלו מייל. המנויים מקבלים תכנים יחודיים שאינם מתפרסמים במקורות אחרים. אנחנו לא שולחים פרסומים או ספאם
תאור המסלולים וקובץ מסלול gpx הוא תיאורטי בלבד. חלק מהמסלולים כוללים קטעים מסכני חיים! היציאה למסלול היא באחריותכם בלבד! לפני יציאה למסלול יש לברר את תנאי מזג אוויר, שטחי אש, אישורי ואיסורי תנועה. רק חלק מהמסלולים נבדקו בפועל ויתכנו שינויים לאורך זמן.