מאת: אופיר ורדי 09/06/2021 עודכן 02/07/2023
השלב הראשון בכל ריצה בשטח פחות מוכר זה תכנון המסלול. בין אם אתם רוצים לרוץ בארץ או בחו"ל, מסלול אשר מתוכנן בצורה נכונה ומדוייקת ימנע עוגמת נפש, הסתבכויות ויפחית סיכונים.
ניתן כמובן לחפש מסלול מוכן, בין אם מישהו אחר כבר רץ אותו או שבכלל זהו מסלול טיולים מוכר. לא תמיד זה אפשרי או מתאים ובכלל נחמד למצוא שבילים חדשים.קיימים עשרות אתרים המאפשרים תכנון בסיסי של מסלול ובניהם האפליקציות של גרמין, סונטו, סטרבה ועוד. מדריך זה מיועד לתכנון מסלול מורכב יותר.
למדריך המתמקד בתכנון מסלול באמצעות ניתוח צילומי אוויר לחצו כאןניתן לדלג על כל שלב – ולהיעזר רק בחלק מהאפשרויות המתוארות כאן.
השלבים בתכנון מסלול:
בחירת אזור הריצההחלטה על התוואי – מרחק, טיפוס, רמת הטכניות
תכנון המסלול עצמוהעלאת קובץ ה-GPX לשעון
תכנון ראשוני של המסלול
לאחר שבחרתם מה ברצונכם לרוץ אסביר כיצד ניתן לתכנן את המסלול בצורה נכונה. בארץ, אני אוהב להתחיל את תכנון המסלול באתר https://israelhiking.osm.org.il/map/ לאתר, אשר מבוסס על OSM – מפת הטיולים הפתוחה, מדריכים מפורטים המסבירים כיצד לייצר מסלול ולערוך אותו. ניתן במקביל לייצר מסלול בכל תוכנה אחרת. כאשר אנחנו מתכננים מסלול, יש לשים לב לסוג השבילים בהם עובר המסלול – סינגלים, דאבלים, שבילים לבנים, כבישים וכדומה. כמו כן מאחר ורוב נקודות המים והברזים מסומנים, נוכל לתכנן מעבר בנקודת מילוי מים לאחר מספר הק"מ שנבחר. שילוב סוג המסלול, התוואי והטיפוס יאפשר לנו להעריך את זמן התנועה בכל חלק מהמסלול. זה השלב הראשון. המסלול שיצרנו באתר (זה או אחרים) למעשה מהווה רק טיוטא ראשונית של המסלול הסופי. בכל מפה יש אי דיוקים, יש שבילים, סינגלים ודרכים אשר קיימים במפה אולם לא קיימים בשטח וההיפך – ישנם שבילים אשר קיימים בשטח אולם לא מעודכנים במפה.הצלבה עם אתרי מפות בעלי רמת פירוט גבוהה יותר
לאחר שיצרנו מסלול ראשוני, מייצאים את הקובץ ומעלים אותו לעמוד ענן אשר רמת הפירוט שלו שונה. בעמוד ענן נוכל לראות האם קיימים שבילים שלא מופיעים באתר הראשון שבו יצרנו את המסלול, יש הרבה הערות ועידכונים על נקודות חשובות באזור, הערות על רמת עבירות, סכנות וכדומה.כאן למשל ניתן לראות עידכון על מאהל בדואי חדש בשטח. נשתדל לא לעבור לידו.
דוגמא למידע ותמונות על נקודה שלא נרצה להחמיץ במסלול
בהתאם למה שראינו בעמוד ענן ניתן לתקן ולערוך את המסלול המקורי באתר IHM ולאחר מכן לייצא שוב קובץ GPX.מפות חום
השלב הבא הוא להשתמש במפות חום – מפות חום הינן למעשה ריכוז של ריצות בפועל כאשר ככל שעוברים במסלול יותר פעמים הוא מופיע בצורה מובלטת יותר. ניתן להעלות את קובץ ה-GPX של המסלול שתכננו למפת החום ולראות עד כמה כל אחד מהמקטעים והחלקים בו "פופולארי" כך למשל נוכל לגלות מידע חשוב על המסלול שתכננו: האם יש מקטעים שאף אחד לא עבר בהם? – זה אומר שלמעשה אין באמת מסלול, או שהוא חסום או לא מאפשר מעבר. האם התנועה בפועל שונה מהמסלול במפה – זה אומר שהשביל זז ממיקומו והמפה לא מעודכנת האם יש תנועה במקום שבכלל אין שביל במפה – זה אומר שהשביל חסר במפה כל אחת מהנקודות האלו תאפשר לנו לעדכן את המסלול ולדייק אותו. כאשר רצתי בחו"ל, חלק ניכר מהמסלולים לא הופיעו במפות והשימוש במפות החום היה הכלי העיקרי בתכנון המסלולים. מפת חום המעודכנת ביותר היא של סטרבה (למנויים בתשלום). גם לסונטו ולגרמין יש מפות חום אולם הן פחות שימושיות בתכנון מסלולים. יש לזכור שמפת החום של סטרבה מבוססת על נתונים שהתקבלו במשך השנתיים האחרונות, כלומר יש להתחשב בזה במיוחד במסלולים שעלולים להיות חסומים בחורף (בהרים מושלגים בחו"ל) או שעברו שינוי בזמן האחרון. מפת החום של סטרבה נמצאת בקישור https://www.strava.com/routes/new את מפת החום של סונטו ניתן לראות באפליקציה או באתר https://www.movescount.com/map את מפת החום של גרמין ניתן לראות באפליקציה או בגרמין קונקט https://connect.garmin.com/modern/courses מפת חום חדשה ומעניינת נמצאת במפות israelhiking ואתייחס אליה בהמשך מאחר ומפת החום של סטרבה הכי מקיפה, נשתמש בה בגרסת המחשב של התוכנה. על מנת לראות את המפה בצורה הכי ברורה, כדאי להעביר את הרזולוציה למצב winter.דוגמא לאזור עין גדי במצב רגיל
דוגמא לאזור עין גדי במצב winter
כאן נוכל לראות מסלולים בוהקים – הפופולאריים ביותר ועד לקו חיוור אחד – מסלול שאולי רץ אחד עבר בו. כנראה זה לא מסלול שקיים אלא תנועה מקרית בשטח קשה. אם אין בכלל קו – סביר להניח שמדובר בשטח בלתי עביר, במיוחד אם מדובר על תוואי עם צמחיה / הררי במיוחד / או עם מכשולים שמונעים תנועה כמו גדרות, מצוק וכדומה.אפשרויות נוספות:
ניתן לשנות את סוג הפעילות לאופניים – מסלול של רוכבי אופניים בהכרח יהיה קל מבחינה טכנית לנו הרצים וזאת במידה ונרצה מסלול קל טכנית. למשל, נרצה לרוץ דווקא שבילים פחות תלולים וטכנים מהכרמל ליגור – יש מספר רב של אפשרויות:כל הסינגלים באזור יגור ממפת IHM
מסלולי ריצה מיגור במפת החום של סטרבה – כל השבילים כולל נחל יגור, שביל הדרוזים מופיעים בפעילות ריצה
אותו אזור בפעילות אופניים – שבילים טכנים כמו שביל הדרוזים ונחל יגור נעלמו לחלוטין
שבילים הרריים במיוחד ובקרבת מצוק ישבשו את קליטת ה-GPS בשעונים ולכן המסלול יראה יותר מפוזרדוגמא לפיזור כתוצאה מקשיי קליטת GPS בשעונים באזור נחל עמוד
עדיין קיימת האפשרות שתכננתם מסלול באזור יחסית נידח שבו מפת החום לא תסייע.מפות החום של israelhiking
המפה החביבה עלי בישראל (וגם בשימוש בחו"ל על ידי הוספת מפות רלוונטיות) היא IH. לאחרונה, המפתחים הוסיפו שכבה של מפת חום. יש ללחוץ בתפריט הראשי על מסלולים מפות שכבות ולהוסיף בשכבות השקופות את מפת החום. מפת החום באתר מבוססת על הקלטת והעלאת מסלולים של כל המשתמשים – כלומר, רצי שטח, מטיילים, רוכבי אופניים, ג'יפים וגם מטוסים קלים. כלומר, צריך לקחת בערבון מוגבל את מפות החום האלו ולהפעיל שיקול דעת. לדוגמא מפת החום באזור נחל השופט – נוכל לראות תנועה במקומות שלא מסומנים בהם שבילים ולהבין שהם ניתנים למעברבדיקת צילומי אוויר
רוב צילומי האוויר בארץ חסרי ערך מאחר והם ברזולוציה נמוכה עקב דרישות המדינה למנוע פגיעה בטחונית. בחו"ל, ברוב המקומות הרזולוציה של מפות גוגל ברמה מספקת. לאחרונה הרזולוציה שופרה משמעותית – וניתן למשל להוסיף שכבת מפה של mapbox ל-IHM ולראות את תוואי השטח די טוב (לרוב מתקנים בטחוניים שצונזרו עד עכשיו). צילומי האוויר הטובים ביותר הם באתר gov במידה ומדובר על אזור חשוף ולא מיוער, ניתן לראות שבילים, את תוואי השטח, מיקום נקודות עניין וכדומה. שימו לב שניתן לעבור ולצפות בצילומים של השטח אשר מעודכנים ומופיעים מידי שנה (כלומר יש מספר גרסאות של צילומי האוויר) כך שלעיתים דווקא בשנה מוקדמת יותר האזור יראה יותר ברור. כך למשל, נוכל לראות אם המסלול שתכננו עובר דרך ישוב בדואי לא מוכר שאינו מופיע במפות, נוכל לראות מהי תכסית הקרקע, האם יש חניה בנקודה ממנה רצינו להתחיל את המסלול וכדומה.שביל ישראל באזור פראן
אזור יגור – מאחר ורובו מיוער לא ניתן לראות את המסלולים
אפשרויות מתקדמות:
שכבות שונות באתר המפות הממשלתי מאשרות לנו לקבל יותר מידע על האזור: מפת אזורי אש – על מנת להזהר ולהמנע ממעבר בשטחי אש נוכל להעזר במפה של שטחי האש בישראלאזור שטח האש בשמורת סנסן
מפת שמורות טבע: באופן עקרוני אין להכנס ולרוץ בשמורות טבע מוכרזות בשעות הלילה – כאן נוכל לדעת אם אזור מסויים הוכרז כשמורת טבע.שמורות טבע באזור מכתש רמון.
שימו לב שרק סטטוס מוכרז מהווה שמורת טבע כאשר השאר בשלבי אישור שונים ואינם מחייבים.הצלבה עם מפות גוגל
מפות גוגל מאפשרות לקבל מידע נוסף לגבי נקודות עניין במסלול. אני בעיקר משתמש בהן על מנת לאתר מכולות, מאפיות ונקודות עניין נוספות בישובים. כך נוכל לתכנן מעבר בנקודת הצטיידות חשובה לגלידה, קולה או סתם מאפה.מכולות בפסוטה