מאת: אופיר ורדי 17/09/2013
השתתפות במירוצים בחו"ל אינה פשוטה לוגיסטית. לפעמים, מתכננים ונרשמים למירוץ שנה מראש, ולמירוצים רבים יש זמן רישום נוקשה ומוגבל ואם מפספסים אותו – צריך לחכות לשנה הבאה. הפעם, זה לא היה ככה. כשבועיים לפני הזינוק למירוץ חבר פרסם שהתפנה כרטיס טיסה ולמעשה נותרו מספר ימים לרישום למירוץ. לאחר היסוסים מועטים מאוד החלטתי להירשם למירוץ ועוד, בניגוד להרגלי, למקצה הקצר ביותר.במסגרת מירוצי Pirin Ultra יש שלושה מקצים – 100 מייל עם למעלה מ-10,000 מטר טיפוס, 66 ק"מ עם 4,200 מטר טיפוס ומקצה פירין אקסטרים אשר היווה בעבר חלק מאליפות העולם ב-Skyrunning שהוא 38 ק"מ עם 3,300 מטר טיפוס. (מהשנה הבאה יתווסף מקצה נוסף של 25 ק"מ). למעשה הפירין אקסטרים – 38 ק"מ הוא המיוחד מבין השלושה אשר מגיע לגובה של מעל 2,900 מטר, עובר על סכינים מרהיבים ביופיים, טכני ואכזרי אולם מעל לכל – מהנה ביותר.
רישום למירוץ
הרישום לסדרת המירוצים נמשך כמעט עד שבוע לפני המירוץ עצמו, ללא הגרלה. יש מכסה של כ-300 רצים אולם לא הייתה לי בעיה להירשם גם יום לפני סיום ההרשמה.כאמור, המירוץ מתקיים בבולגריה. הטיסות לבולגריה קצרות וזולות, השהות במלון כ-130 מטר מקו הזינוק עולה רק כ-30$ ללילה. כלומר- זה מירוץ בעלות זולה ומשתלמת ביותר. עלות הרישום למירוץ היא 50 אירו למי שנרשם מוקדם
ניתוח טכני של פירין אקסטרים
לא חסרות עליות וירידות במירוץ. השעון שלי מדד קצת יותר מ-3,200 מטר טיפוס – כאשר באתר הרישמי רשום שיש כ-3,300 מטר טיפוס.למעשה, המסלול מתחיל עם כ-2,000 מטר עליה רצופה עד לשיא הגובה. ששת הקילומטרים הראשונים הם על שביל לבן / מעבר בסינגל ביער ולאחר התחנה הראשונה, נכנסים ליער מרשים, ממשיכים לטפס באזור האלפיני עד שמגיעים לסכינים שהם גולת הכותרת של המסלול.
זה הזמן להבהיר, שהמסלול לא מתאים למי שסובל מפחד גבהים. אומנם קשה להגיד שהמסלול מסוכן, אולם עדיין הוא כולל קילומטרים רבים על סכינים צרות עם תהום של מאות מטרים מכל צד, ירידות ועליות תלולות בדרדרת, שימוש בידיים לטיפוס.הנוף משתנה בדרמטיות לאורך המסלול
אם ההתחלה היא ברחובות בנסקו, כאשר עוברים לשביל לבן, סינגלים ביער, ריצה ללא שביל מוגדר באזור האלפיני ואז מגיעים להרים הדרמטים ונוף מרשים לכל עברלמעשה גם בחלק הזה יש סכינים אולם הם פחות חדים ותלולים
קו הרכס כבר נראה לא רחוק – אבל מה מצפה לנו שם? אני מתקדם ולפתע יש פקק. טוב פקק זה יחסי – מישהי קצת מתקשה באיזה ירידה טכנית קטנה מסלע. אני חושב לעצמי, מה היא תעשה בהמשך, כאשר העניינים יתחממו? טוב, עקפתי אותה מסביב ולא חיכיתי לגלות מה יהיה. אני לא רוצה לעשות ספויילר אבל בכל זאת אני אעשה. מתקדמים וזה ממש מרשים. לפעמים העליות והירידות נראות מרחוק בלתי אפשריות וחלקן באמת בלתי אפשריות, כי המסלול לא עובר בהן. עדיין, החלק הזה במסלול, בדיוק כמו כל שאר החלקים, דורש ריכוז מקסימאלי למזלנו, זכינו במזג אוויר משובח אולם אם יורד גשם, המסלול הופך להיות הרבה יותר מאתגר. בחלקים היותר מסוכנים בסכינים יש כבל מתכת שלפי הנחיות המארגנים, חובה לאחוז בו. גם אם זה לא חובה, בואו נגיד, שלאורך ארבעת הק"מ של הסכין, אחזתי בכבל רוב הזמן. בסיום הסכינים – יש ירידה תלולה וטכנית באוכף במטרה לעלות לפסגת הויחרן – שוב בעליה תלולה וטכנית זה למעשה שיא הגובה במסלול מהפסגה, מתחילה ירידה תלולה וטכנית לתחנה הבאה שנמצאת בגובה 2,000 מטר. כל החלקים, מלבד שני הקצוות של המסלול (שמונת הק"מ של ההתחלה והסיום) טכנים ואינם מאפשרים תנועה מהירה. כ-200 מטר לפני התחנה ראיתי את אחד הרצים יושב ונאנק מכאבים. מסתבר שהוא נפל ושבר את היד. מאחר וכבר מספר אנשים עזרו לו המשכתי לתחנה. שלושת התחנות במירוץ צנועות ביותר. צנועות עד כדי כך שהגעתי למצב של רעב! היה לחם עם שוקולד, קצת פירות, גבינות ופפסי אולם לא היה משהו טעים לקחת. קחו את זה בחשבון. מהתחנה השניה מתחילה עליה נוספת – האחרונה במירוץ. לתחנה הזאת, שהיא בק"מ ה-18 הגעתי לאחר חמש שעות. מאחר וגם ככה המירוץ קצר, ממש לא מיהרתי במטרה ליהנות כמה שיותר מהתוואי, הנופים וההתמודדות עם השטח הלא פשוט. גם בעליה הזאת הנוף משתנה – מתחילים לראות ולעבור ליד האגמים הקטנים המרובים שיש באזור. ממשיכים ועוברים ליד אגם נחמד. לא ראיתי שמישהו נכנס אליו וגם אם ראיתי אני לא אלשין, כי באופן רישמי אסור להכנס לאגמים העליה ממשיכה בבולדרים עצומים ולא יציבים לסכין נוספת. לבסוף, מגיעים לפסגה האחרונה לא רחוק מכאן יש את התחנה האחרונה אבל להגיע אליה זה לא פשוט. ירידה תלולה ומאוד טכנית שלוקחת לא מעט זמן. לאחר הירידה הקשוחה והתחנה, יש קטע של ריצה בשדה אבנים לא ברור (יש לעקוב אחרי הסימון) שבסיומו נכנסים לקטע מהנה נוסף במסלול – סינגל ארוך, זורם, מהיר ומדהים ביער. לאחר כל כך הרבה שעות שאתה לא ממש יכול לרוץ באופן רציף בהן, מקבלים צ'ופר של אחד מהסינגלים היותר זורמים שרצתי בהם באירופה. אפשר ממש לטוס שם לאורך קילומטרים רבים וזה לא נגמר. יותר תלול, פחות תלול, מעברים קצרצרים של כבישים אולם זה ממשיך עוד ועוד בתוואי לא טכני כמעט עד לסיום. יש עוד כשני ק"מ בכניסה לבנסקו ולאלפי המעודדים לאורך הכפר עד לשער. טוב לא אלפים, אבל עדיין זה נחמד.