מאת אופיר ורדי, 01/12/2023
טוב, הריצה הזאת הופכת להיות מסורת כאשר זו הפעם השלישית שאני רץ ווריאציה כזו או אחרת של המסלול. נחמד לראות איך מסלול מתבגר ומתעצב כאשר בכל פעם יש שינוי קטן. אין לי כמעט ריצות P2P – נקודה לנקודה (בניגוד לריצה מעגלית) מאחר ולרוב זה לא פשוט לחזור לרכב.המסלול הזה הוא אחד מהמסלולים הקשים בארץ ודורש יכולת וניסיון מאחר ויש בו טיפוס משמעותי, תוואי טכני שלא מאפשר תנועה מהירה אולם הוא אינו כולל שום מקטע מסוכן או שדורש טיפוס חופשי וכדומה. כלומר זה נטו את/ה, המדבר, השקט והתמודדות של הגוף והנפש.
בגרסה השלישית של המסלול הוספנו טיפוס נוסף של מצוק ההעתקים.ההתחלה, כמו תמיד היא בחניון לילה נחל משמר – ממש על כביש 90. מתחילים לרוץ לכיוון מעלה הקל ברגליו – תחילה על דרך עפר נוחה, משם בערוץ נחל ללא שם אולם לאחר כשני ק"מ, מסתיים החלק נוח והתנועה במגמת עליה בשדות אבנים. לכאורה לא ברור לאן מתקדמים (חדי העין אולי יבחינו ברוג'ום פה ושם) אולם זה לא ממש משנה – יש להמשיך בהתאם למסלול בשעון – כאשר מעלה הקל ברגליו עצמו, שהוא מעלה נוח למדי, מתחיל מצידו הצפוני של מפל מרשים של הנחל ללא השם.
מעלה הקל ברגליו, הוא הטיפוס הארוך ביותר במסלול – בסיומו כבר עלינו למעלה מ-600 מטרים.ההמשך בשביל עפר על במת המדבר
בסופו של דבר מגיעים למעלה משמר הצפוני – אותו יורדים.מעלה משמר הצפוני לא ממש נוח לירידה אולם הוא הרבה יותר נוח ממעלה משמר הדרומי.
טוב, כל מקרה, מגיעים לנחל משמר ובו נמשיך עד למפל ולמעלה משמר הדרומי. עליה תלולה אולם יחסית קצרה.
ממשיכים לכיוון נחל הרדוף. הפעם "קיצרתי" דרך איזה יובל של נחל משמר עד לנחל צפצפה ולתצפית על המפל מלמעלה. יורדים לנחל הרדוף ולגבי הרדוף, שבתחילת העונה רואים את הגעגוע שלהם לשטיפה משמעותית. עולים חזרה לבמת המדבר, רצים לאורך ההתחפרות של נחל הרדוף ואז יורדים במעלה נמר כאשר נתחיל לראות את הבולדרים העצומים של נחל צאלים שבסמוך אליהם נמצא עין נמר מעלה נמר, יורד כמובן לעין נמר. הייתה איזה התמוטטות בולדרים בסמוך למעיין ונכון למועד הביקור, המצב שם לא הכי הטוב. עדיין, לאחר כ-19 ק"מ במסלול, זו נקודת המים היחידה וניתן למלא שם מים, רצוי עם פילטר (מצויין שאותו סקרתי בפוסט סקירת ציוד לריצה). המעלה הבא – מעלה גורני. מעלה נוח וארוך (בעיקר בהרגשה) – עד לבמת המדבר אורכו פחות משלושה ק"מ אולם זה מרגיש יותר. המעלה מרוג'ם לכל אורכו ומגוון בתוואי שלו. עולים בתוואי תלול, עוברים בסדק בדרך צילמתי שוב את נחל צאלים ואת הבולדרים הענקיים – הפעם מהצד השני בדרך גם עוברים בשביל דרדרות סלעים – אולם הם יציבים גם כאשר מסיימים את המעלה, עד החיבור לשביל ישראל התוואי טכני ולא ממש ניתן לרוץ. כאן מגיע השדרוג של המסלול. אם בפעמים הקודמות מנקודה זו המשכנו למצדה, הפעם מוסיפים ירידה ועליה נוספות!! מדובר על שדרוג ללא תוספת במחיר! בכל מקרה לאחר כ-1.5 ק"מ בשביל ישראל, יורדים במעלה ענבה, שוב לנחל צאלים ולכיוון עין ענבה. מתחברים בפיצול שבילים לשביל האדום לכיוון מצדה המעלה הנוסף שהתווסף במסלול הזה הוא מעלה צאלים הדרומי. אני מאוד מחבב את המעלה הזה. ההתחלה של המעלה אינה ברורה. יש אומנם רוג'ום על השביל האדום אולם כמה מאות המטרים הראשונים אינם ברורים – שוב זה לא ממש משנה. עולים בשדה האבנים לכיוון מערב עד שהמסלול מתבהר – אי אפשר לפספס אותו וכמות הרוג'ומים בו מרשימה. רואים שהמהנדסים הקדומים השקיעו במעלה הזה – כאשר מגיעים לרמת המדבר שוב ההמשך לא ממש ברור – יש להמשיך לפי המסלול בשעון עד לחיבור עם שביל ישראל. ניסיתי להתחכם ולעשות קיצור קטן אולם זה לא עבד. שביל ישראל מוביל אותנו בבטחה ובתוואי נוח למצדה. מצדה היא נקודת המים היחידה (חוץ מעין נמר) במסלול. יש שם גם גלידה וקולה אשר היו נעולים שמורים בפיצוציה הסגורה ובלתי נגישים לצערי. לפחות יש מים קרים. עולים בשביל הסוללה על מנת להתחבר לשביל הנחש – אותו יורדים עד לחניון התחתון. גם כאן יש קולר ולמרות שלא נותר הרבה לסיום, אפשר להשלים מים. המעלה האחרון בעליה הוא מעלה אלעזר. גם מעלה זה אינו ארוך במיוחד, די נוח אולם תלול. בסיומו נוכל להשקיף שוב על מצדה, לרדת ולהתחבר שוב לשביל ישראל. ממשיכים בשביל ישראל לכיוון נחל רחף. יורדים במעלה רחף עד לכביש 90. כרגיל, עכשיו המטרה לתפוס טרמפ חזרה לחניון לילה נחל משמר. חיכיתי אולי דקה וחצי וזוג נחמד עצר ולקח אותי. הבנתי שיש לסיים לפני שמתחיל להחשיך כי הסיכוי לעצור טרמפ על כביש 90 בחושך כשלא רואים אותך קלוש. במבט לעתיד, אני כבר יודע מה צריך לעשות בגרסה הרביעית של המסלול. רמת הקושי תעלה משמעותית…. לגרסאות הקודמות של המסלול: משמר לרחף גרסה I משמר לרחף גרסה II סה"כ 45 ק"מ עם 2,700 מטר טיפוס. רמת קושי/טכניות – קשה. UnSupported למסלול לחצו כאן פירוט חלק מהמסלול מבוסס על תיאוריו של שוקה רווק – מקור חלק מהצילומים ממאגרי תמונות. חלק מהמסלול לא בוצע בפועל.